Ga naar inhoud


Foto

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
12 replies to this topic

#1 JeroenSt

JeroenSt

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 32 Posts:

Geplaatst op: 18 November 2018 - 08:36 AM

Als mijn pelletkachel draait in een hogere stand komt steevast de beveiliging in voor maximale rookgas temperatuur. De rookgas ventilator snelheid en de pellettoevoer gaan dan omlaag om de temperatuur te doen dalen.

Als eerste wil ik de maximale stand afregelen. Dit is het makkelijkste want de ruimte ventilator moet dan maximaal staan (is ook zo vanaf de fabriek ingesteld) om zoveel mogelijk warme lucht de ruimte in te blazen.

Het aanpassen van de temperatuur van de uitlaatgassen lijkt me een slecht plan. De fabrikant heeft vast en goede rede waarom deze op 190 graden staat.

Rest mij het afregelen van de pellet toevoer en de rookgas ventilator.

Het omlaag brengen van het toerental van de rookgas ventilator zorgt ervoor dat de uitlaatgas temperatuur daalt omdat de warme gassen meer tijd hebben om af te koelen in de warmtewisselaar waardoor het afgegeven vermogen omhoog gaat. De warmtewisselaar wordt hierdoor wel heter, kan dat kwaad?

Het omlaag brengen van de pellettoevoer verlaagt het vermogen en dus loopt de uitlaatgas temperatuur minder hoog op.

Daarnaast is er nog de verhouding tussen de pellettoevoer en de rookgasafzuiging.

Teveel pellets met te lage afzuiging geeft een slechtere verbranding met meer (kans op) strank overlast.

Te weinig pellets met een te hoge afzuiging geeft minder vermogen en kans dat de kachel zichzelf uit blaast.

Mijn vraag is hoe bepaal ik een goede verhouding tussen deze 2 variabele.

Kan iemand hier duidelijkheid over geven?

#2 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 19 November 2018 - 12:35 PM

Hoe is je rookkanaal? het beste voor een pelletkachel is dat het rookkanaal zelf afdoende trek genereert.

Dit is ook één van de redenen dat er niet meer met gevel doorvoeren wordt gewerkt.



#3 JeroenSt

JeroenSt

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 32 Posts:

Geplaatst op: 19 November 2018 - 06:08 PM

De pelletkachel die ik heb heeft per vermogensstand een vaste instelling voor de rookgasventilator. Dus zelfs wanneer ik een maximale trek zou hebben blijft deze motor draaien. Het is niet zo dat deze zichzelf uitschakelt als er voldoende trek is. Ik heb wel de rookgasventilator een heel stuk terug geregeld omdat er voldoende trek is.

#4 JeanD

JeanD

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 42 Posts:

Geplaatst op: 27 November 2018 - 10:05 AM

Het afstellen van de kachel neemt flink wat tijd in beslag en er is weinig feedback op www te vinden, helaas.

Ik heb eerst de minimale pellettoevoer afgeregeld in powerstand 1 (de ecostand) door de pellettoevoer te verlagen en vervolgens te zorgen voor een rookgastemp rond de 100 graden met de beide ventilatorinstellingen. Dit totdat afregelen niet meer zo lukte. De verhouding tussen die twee instellingen is typisch afh van de locale situatie (en het weer, hoewel ik daar eigenlijk weinig van gemerkt heb: bij hard waaien of extreem koid weer blijft de kachel goed branden).

De afstellingen van de powerstanden voor mijn artell kachel tref je elders op dit forum.

#5 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 27 November 2018 - 01:43 PM

Jeroen welk merk kachel heb je?

Het afregelen zoals Jean aangeeft is een hele klus en ook voorbehouden aan iemand die weet wat hij doet.

Als je kachel op het hoge vermogen in de fout gaat moet de pellet toevoer lager en/of de warme lucht ventilator hoger.

Een goede verhouding tussen pellet toevoer en rookgasafvoer kan je zien aan de vlam deze moet enigszins gejaagd zijn en licht geel van kleur

Een slome oranje vlam is niet goede te weinig O2



#6 JeroenSt

JeroenSt

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 32 Posts:

Geplaatst op: 05 December 2018 - 03:05 PM

Ik heb de livin flame tromvik pelletkachel..

 

Inmiddels heb ik deze een heel stuk beter kunnen afregelen. Resultaat minder lawaai, minder houtverbruik, meer warmte.

 

Inderdaad heb ik de procedure van @JeanD gebruikt, eerst de minimale stand afregelen, dat de kachel zichzelf niet uitblaast en zo min mogelijk lawaai en warmte maakt en de hoogste stand ruimte ventilator maximaal en dan pellet toevoer en rookgasventilator zo afregelen dat deze niet de 190 graden bereiken. Vervolgens heb ik de tussenstanden afgeregeld. Stand 2 en 3 zijn nog qua geluid acceptabel om bij te zitten, 4 en 5 zijn meer power standen.

 

Wat ik wel merk bij deze kachel is dat de warmtewisselaar niet heel goed zijn werk doet, als de rookgasventilator te hoog staat loopt de rookgas temperatuur al snel naar de 190 graden waardoor de kachel op de laagste stand springt om de rookgastemperatuur te laten dalen. De warmtewisselaar in deze kachel is een luchkanaal zonder lamellen daarin waardoor de warmteoverdracht minimaal is.

 

Het belangrijkste bij deze kachel is om op te zoeken waar de minimale rookgasventilatorstand ligt zodat de rookgas voldoende tijd heeft om af te koelen in de warmte wisselaar maar de vlam nog wel mooi brand (geen slome oranje vlam).

 

Standaard af fabriek staat de rookgasventilator veel te hoog waardoor alle warmte (en stof) naar buiten wordt geblazen.

 

Overigens denk ik dat het binnenwerk grotendeels overeenkomt met de artel petite.



#7 maritime

maritime

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 44 Posts:

Geplaatst op: 06 December 2018 - 12:40 AM

Het soort (kwaliteit) van de pellets spelen ook een rol in rookgas temperatuur heb ik gemerkt.

Het is idd het geval als de rookgas ventilator te hoog staat de temperatuur te hoog wordt. Dat betekend dat de warmte wisselaar nog heter is.

Zoals je al aangeeft is het een kwestie van afslellen van de pellets aanvoer in combi met de ventilator snelheid.


Ik stook mijn huis met cv pelletketel van Artlel 24 Kw met een 500 liter buffervat met hygiene spiraal.


#8 JeroenSt

JeroenSt

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 32 Posts:

Geplaatst op: 10 December 2018 - 12:34 PM

De warmte wisselaar wordt niet heter naar mijn idee, maar wel de rookgassen bij het verlaten van de kachel omdat deze te snel door de warmtewisselaar worden gezogen en daardoor niet de kans hebben om genoeg af te koelen.

#9 JeanD

JeanD

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 42 Posts:

Geplaatst op: 10 December 2018 - 08:54 PM

Zolang de temp van de rookgassen tussen de 90 en 190 graden zit verdwijnt er relatief weinig energie naar buiten. In stand 1 verbruikt mijn kachel een kleine halve kilo pellets per uur, equivalent aan 2,3 kWh. Met de beloofde 91% rendement kom je aan ruim 2kWh warmte per uur richting woonruimte. Grofweg de helft daarvan wordt door de warmtewisselaar uit de rookgasssen gehaald. De andere helft wordt afgestaan middels stralingswarmte.

#10 JeanD

JeanD

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 42 Posts:

Geplaatst op: 10 December 2018 - 09:06 PM

Hieruit kun je opmaken dat de warmtewisselaar, alweer grofweg, een rendement van maximaal 80% heeft aangezien stralingswarmte 100% door de directe kachelomgeving wordt opgenomen.

#11 maritime

maritime

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 44 Posts:

Geplaatst op: 13 December 2018 - 12:08 PM

Als rookgassen temperatuur te hoog wordt, is de warmteproductie te hoog. Deze kun je verlagen door de pelletstoevoer lager te zetten met evtueel de luchttoevoerventilator.

De warmte afname naar de omgeveing is afhankelijk van temperatuur verschil. Temperatuur tussen warmtewisselaar en omgevings(stralings)temperatuur.

Ik denk dat de kachel gewoon teveel warmte produceert bij vollast.


Ik stook mijn huis met cv pelletketel van Artlel 24 Kw met een 500 liter buffervat met hygiene spiraal.


#12 JeroenSt

JeroenSt

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 32 Posts:

Geplaatst op: 22 December 2018 - 08:54 AM

Na nog wat langer aan het fine tunen te zijn geweest zijn er nog een paar dingen die me zijn opgevallen als de rookgas ventilator te laag staat.

Het ruitje wordt dan namelijk sneller zwart en het branderbakje loopt naar verkoop van tijd vol met as waardoor er te weinig licht bij de brandende pellets komt een deze slecht gaan branden.

#13 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 22 December 2018 - 06:49 PM

Dat klopt te weinig luchtstroom om voldoende O2 en luchtverplaatsing waardoor de verbranding niet goed is en er onvoldoende assen worden weggeblazen.






Hosting en Seo door
scheiding