Jump to content


Photo

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 mcpellet

mcpellet

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 8 posts

Posted 04 December 2018 - 11:26 AM

Hallo, 

 

Voor een nieuwe pelletkachel installatie (Qlima / Praxis) zoek ik wat installatietips; 

 

Het betreft een installatie in de woonkeuken van een oude boerderij. Dus geen buren om rekening mee te houden, wel veiligheid.

De woonkeuken heeft een rookkanaal van de tegelkachel die we graag willen blijven gebruiken. Ik heb al begrepen dat het niet wordt aanbevolen om 2 kachels op 1 kanaal te zetten. Dus dat idee heb ik inmiddels losgelaten.

 

Ik wil de kachel voor een (niet gebruikte) deur zetten en de rook/zuurstof aan- en afvoeren direct naar buiten dirigeren. (Zie foto)

Ik vervang een glasplaatje voor een houten paneel en plaats de rookafvoer naar buiten mbv een rozet. 

De zuurstof invoer kan ik hier ook direct plaatsen. Hier gebruik ik een 50mm buis voor met een afscherming tegen ongedierte.

 

Vervolgens wil ik de buis via de buitenmuur laten lopen om op een geschikte plek uit te laten komen. 

 

Mijn vragen; 

 

- Is er altijd een t-stuk met deksel nodig? Waar plaats ik die?

- Mag die ook buiten? En wat is het verband met een eventuele condensuitloop? 

- Ik heb een 80mm pelletkachel buizenset gezien op https://kachelmateri...meter-80mm.html
Volgens mij kom ik daar een heel eind mee. Wellicht dat ik die 90 graden bocht niet nodig heb en die vervang voor 2 45 graden bochten om dichter bij de bevestigingsmuur uit te komen.

- De documentatie geeft aan dat er een minimale verticale lengte van 2.5 meter dient te zijn en een maximum van 3 haakse bochten (90 graden) 

Gezien de locatie van de buis, mag ik die uit laten komen op het (lage) tussenstuk tussen de 2 daken, of zou ik die naar de nok van het laagste gebouw moeten brengen?

Veiligheid is hierin het meest belangrijk. Het in aanmerking komen voor subsidie is een 2e. (zie foto)

 

 

 

 

  • 20181201_102311.jpg
  • 20181201_102332.jpg


#2 mcpellet

mcpellet

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 8 posts

Posted 04 December 2018 - 11:30 AM

Aanvullende foto's

 

https://imgur.com/a/9aetmda

 

 

Bedankt voor het meedenken!



#3 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • PipPipPip
  • 328 posts

Posted 04 December 2018 - 12:32 PM

Ik zou kiezen voor de groene kiezen. Wel dubbelwandig nemen buiten 140/80 130/80 tstuk aan het begin van de steigende 45 gr buis.

Dit is nog niet ideaal ivm het grote dak ernaast, maar gaat wel werken.



#4 mcpellet

mcpellet

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 8 posts

Posted 04 December 2018 - 12:37 PM

Heb inmiddels contact gehad met het bedrijf dat de ingebruikname zal realiseren.

De regels zijn als volgt;

 

- Bij een doorvoer (muur of wand)  moet je van enkel naar dubbelwandig

- De buis moet naar een nok. De lage nok (in mijn geval) zal in die context worden gedoogd, mits er geen risico is op overlast. Daarvoor geldt, één klacht is genoeg om je in de problemen te brengen.

- Er mogen op een afstand van 2 meter geen ramen of deuren zitten

 

Daaruit trek ik de conclusie dat ik sowieso niet uit de voeten kom met die set van kachelmaterialenshop en dat ik voor de groene lijn moet gaan op de overzichtsfoto.



#5 mcpellet

mcpellet

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 8 posts

Posted 04 December 2018 - 02:54 PM

Hoi PKHV, bedankt voor je reactie. Ook in het vorige topic trouwens.

 

Ik ga op basis van de informatie van stookservice.nl ook voor de groene lijn. Ik heb de volgende spullen besteld. 

Kleine gok of ik het met een tussenstukje van 25 cm ga redden en of die 4 mtr genoeg is naar boven, maar ik verwacht voor een 2e kachel nog meer te moeten bestellen.

 

https://imgur.com/a/qEtAUT9

 

hmm, zie nu dat ik maar 1 muurbeugel heb.. daar moet ik er in ieder geval nog wel 4 van bijbestellen






Hosting en Seo door
scheiding