Ga naar inhoud


Foto

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
3 replies to this topic

#1 mcpellet

mcpellet

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 8 Posts:

Geplaatst op: 01 December 2018 - 08:02 PM

aHallo,

Sinds afgelopen week heb ik me verdiept in de wereld van de pelletkachels. We wonen sinds een maand in een boerderij die nogal wat te wensen overlaat op het gebied van warmte. Gas stoken is een absolute no-go. Veel te duur voor de vluchtigheid van warmte in dit huis.

 

Ik heb zo’n beetje een kwartet aan verschillende soorten kachels; Gas CV (3 stuks), hout CV, tegelkachel, gaskachel en houtkachels (3 stuks). Spaar ze allemaal…

 

Omdat de kou eigenlijk direct is gestart sinds ons intrek in het pand is meteen pijnlijk duidelijk dat de isolatie en warmtebronnen erg te wensen overlaten. De tegelkachel is 25 jaar oud en krijgt de woonkeuken niet meer fatsoenlijk warm. Er zijn helaas ook geen radiatoren of amper ruimte voor radiatoren.

 

Het idee was dus om een pelletkachel bij te plaatsen in de keuken. Dus zo gezegd, zo gedaan; naar de lokale kachelboer om informatie in te winnen. De beste man wilde best een kachel verkopen, maar kon geen inschatting maken van installatiekosten. Dat was te afhankelijk van de situatie. Ik probeerde nog een indicatie te krijgen; 300? 3000? Waar moet ik rekening mee houden, maar de man was onvermurwbaar. Jammer. De vriend die met mij mee was, was ook niet onder indruk van de verkoopkwaliteiten. We kwamen toch met een concrete vraag. Raar…

 

Raar is wel een algemene indruk die ik in de afgelopen 2 weken van de kachelwereld heb gekregen. Na het enigszins onbevredigende bezoek aan de kachelboer kwam ik vervolgens de Qlima kachel tegen bij de praxis, waarna er al enigszins een lampje ging branden. Mooie apparaten, dat was de eerste indruk door mijn onervaren ogen. Degelijk, efficiënt en zeer betaalbaar. Dat kon maar zo wat zijn. Nog een weekendje over nagedacht en vanwege de 25% korting die praxis aanbood de knoop doorgehakt. Opeens zag ik ook een behagelijke hobbyruimte en kantoor binnen handbereik. Dus 2 stuks gekocht. Mede door het idee van de subsidie en dat je er eigenlijk bijna 1 voor niks krijgt. Ik blij, vrouw blij, ik nog blijer.

 

Toen kwam het vraagstuk installatie; tja, Qlima geeft een bezoek van stookservice.nl bij de kachel ter controle en inrichting van de unit. Let op, dit is niet de daadwerkelijke installatie. Stookservice.nl controleert en valideert de installatie, waarna je veiligheid is gegarandeerd en je de subsidieaanvraag kunt indienen. Bellen…. Bellen, nog een bellen. Die gasten zullen het wel druk hebben. Er neemt nooit iemand op. Meer bellen, nog meer bellen, waardeloos. Wel 20 keer gebeld. Zullen wel druk zijn met installeren van al die praxis kachels. Jammer dat je geen bericht kunt achterlaten of dat er een boodschap is met een indicatie welk jaar ze kunnen langskomen.

 

Dan maar iemand anders zoeken. Ik heb een stuk of 4 bedrijven gesproken, maar potverdamme, het moment dat blijkt dat ze zelf niks kunnen verkopen gaat de deur dicht? “Sorry meneer, we moeten het hebben van de verkoop van kachels”. Serieus? Dat geloof ik best, maar ik kan toch gewoon een goed uurtarief betalen. Je gooit wat marge op je onderdelen en we hebben allebei een goede dag. Dat is niet 1 keer gebeurd, maar dat verhaal kreeg ik daarna nog een keer. Alsof ik in de hoek moest staan en mijn mond moest spoelen omdat geen dief van mijn eigen portemonnee wilde zijn. Sorry jongens, service verlenen hoeft echt niet voor niets op spul wat je niet zelf hebt geleverd, maar de indruk die dit wekt is die van ontmoediging vanwege (valide) angst om ingehaald te worden in deze tijd van webshops en dozenschuivers. Als bedrijf kan je daar toch gewoon een draai aangeven? Jezelf onderscheiden door wél je kennis en expertise te verkopen. Desnoods teven een hoger tarief. Logischer zelfs. Juist daar zit je meerwaarde. Ik heb een aantal winkels weggestreept om ooit nog te komen. Dat is dan dus het gevolg.

 

Nu kan ik dus zelf gaan pielen met de installatie en die subsidie achterwege laten, maar gezien het veiligheidsaspect ook van belang is zou ik heel graag de expertise van een erkende installateur inzetten. Ik heb veel gelezen over een correcte installatie en een goede rook/gas afvoer. Niet iets om lichtzinnig over te doen.

 

We wonen tussen Lochem en Zutphen. Iemand die interesse heeft in een mooie klus?



#2 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 02 December 2018 - 12:32 PM

Stookservice.nl zoals u aangeeft zal wel vallen onder pelletkachelassen. Deze fa is echte failliet.

Ik zou u adviseren contact opnemen met praxis.

Als een installateur voor u werkzaamheden verricht wordt er ook vaak verwacht dat bij eventuele storing van de Qlima pelletkachel deze door de installateur wordt opgelost, De meesten zitten daar niet op te wachten, ze hebben niet voor niets hun eigen lijn van pelletkachels, met al dan niet ondersteuning van de importeur. U zit ook niet te wachten op een installateur met een uur tarief van € 55,- ( dit is mijn uur tarief) die te pas en te onpas moet komen voor problemen met de kachel. Dit geeft op een gegeven moment wrevel tussen klant en installateur.

Een tip is misschien een schoorsteen technieker te vragen voor de rookgasafvoer, een volledig rookgaskanaal gaat echter tussen de € 1500 en € 2000,- kosten.

U heeft de lokale kachelboer niet aan kunnen geven hoe de rookgasafvoer aangelegd moest worden raar verhaal iemand wil toch graag een kachel verkopen.



#3 Jan100

Jan100

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 1 Posts:

Geplaatst op: 02 December 2018 - 01:22 PM

Ik had het zelfde probleem en heb contact opgenomen met qlima.nl. Kreeg daar een ander telefoonnummer en heb inmiddels een afspraak staan. Men verzocht mij wel een mail te sturen naar [email protected]. Het telefoonnummer is 0611029575.

 

@administrator: als vermelding email en telnr niet is toegestaan svp verwijderen!



#4 mcpellet

mcpellet

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 8 Posts:

Geplaatst op: 04 December 2018 - 11:32 AM

Bedankt voor de reacties. Ik heb inmiddels een post geplaatst over de plaatsing. Besloten om te kijken hoever ik zelf kom met de wijsheid uit de cloud ;-)

 

https://pelletkachel...anaal-buitenom/






Hosting en Seo door
scheiding