Ga naar inhoud


Foto

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 Smiles

Smiles

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 9 Posts:

Geplaatst op: 23 October 2018 - 06:36 AM

Ik hoor dat je het rookkanaal minimaal 1 keer per jaar moet vegen. Ik vraag mij echter af of dit nodig is. Ik zou zeggen dat dit afhankelijk is van de hoeveelheid pellets die je stookt in kg i.p.v te zeggen 1 keer per jaar. Ik heb zelf een dubbelwandig rvs rookkanaal. Graag hoor ik de ervaring van anderen.



#2 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 23 October 2018 - 07:38 AM

Het is verplicht om één keer per jaar het rookkanaal van pelletkachel te vegen.
U stookt op een vaste brandstof en deze heeft of u hem wel of niet gebruikt deze verplichting.

Ook de pelletkachel zelf dient één keer per jaar te worden gereinigd, niet alleen voor de veiligheid maar ook het rendement.



#3 Smiles

Smiles

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 9 Posts:

Geplaatst op: 23 October 2018 - 05:01 PM

Dit is niet juist. Ik zit bij Interpolis en er is geen verplichting je rookkanaal jaarlijks te laten vegen. Je dient er voor zorg te dragen dat het rookkanaal schoon is.
https://www.interpol...jks-laten-vegen



#4 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 23 October 2018 - 06:22 PM

Nou dat komt neer op jaarlijks vegen



#5 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 24 October 2018 - 07:07 AM

Het rookkanaal dient geveegd te worden ieder jaar.. of u dit zelf doet of de schoorsteenveger dat is aan u.

U moet echter wel kunnen bewijzen bij een schade dat hij geveegd is.. daarom is de factuur van de schoorsteenveger ook belangrijk :)



#6 Smiles

Smiles

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 9 Posts:

Geplaatst op: 28 October 2018 - 06:55 AM

Het zou logischer zijn om het veegmoment te bepalen aan de hand van het aantal gebruikte kilo pellets i.p.v  standaard 1 keer per jaar te roepen. Wij gebruiken de pelletkachel naast onze vloerverwarming.  Als iemand 500 kg pellets in een jaar heeft gebruikt lijkt het mij niet nodig om je schoorsteen jaarlijks te laten vegen. Eens in de 2 jaar lijkt mij dan voldoende.



#7 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 28 October 2018 - 08:20 AM

Dan zal de schoorsteen veger op papier moeten aangeven dat het vegen niet nodig was en ben je gedekt voor de verzekering.

Stel je hebt 500 kilo verstookt maar er was iets niet goed, dan is de schoorsteen meer vuil als 1000 kilo zonder problemen.




Hosting en Seo door
scheiding