Ga naar inhoud


Foto

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 Bjorn

Bjorn

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 8 Posts:

Geplaatst op: 02 October 2018 - 08:44 AM

Goedemorgen allemaal,

 

Ik heb al een aantal seizoenen een pellet CV staan.

Nu wil ik echter in de bestaande installatie een buffervat plaatsen, om zo de warmteafgifte naar de woning iets regelmatiger te laten verlopen. De kachel gaat nu namelijk erg vaak aan en uit, of brand erg lang waardoor het vaak te warm wordt.

 

Ik denk dat ik dit volgens bijgaand schema moet doen. De pomp en de elektrische afsluiter laat ik door mijn domotica systeem aansturen.

Heeft iemand nog andere adviezen?

 

alvast bedankt!

 

 



#2 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 05 October 2018 - 03:46 PM

Waarvoor plaats je het mixventiel achter het buffer?

als je de temperatuur goed hebt staan gaat de pelletketel al optijd aan om het op te vangen.
Tussen de pelletketel en het buffer moet wel een mixventiel, of zit deze al in de kachel?



#3 Bjorn

Bjorn

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 8 Posts:

Geplaatst op: 08 October 2018 - 03:10 PM

Waarvoor plaats je het mixventiel achter het buffer?

als je de temperatuur goed hebt staan gaat de pelletketel al optijd aan om het op te vangen.
Tussen de pelletketel en het buffer moet wel een mixventiel, of zit deze al in de kachel?

 

Ik had bedacht de buffer temperatuur op 75 te zetten en met een mixventiel te zorgen dat de aanvoer temperatuur naar de woning op max 60 zit.

Waarom zou ik een mixventiel voor de buffer nodig hebben?



#4 pelletkachelhome

pelletkachelhome

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 24 Posts:

Geplaatst op: 08 October 2018 - 08:13 PM

Hallo. Te koud retourwater naar de kachel geeft condensvorming in de kachel.



#5 Bjorn

Bjorn

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 8 Posts:

Geplaatst op: 11 October 2018 - 01:37 PM

Hallo. Te koud retourwater naar de kachel geeft condensvorming in de kachel.

Dat begrijp ik. Echter is er in de huidige situatie ook geen mixklep aanwezig dus, dan ga ik er vanuit dat het met een buffervat zeker niet nodig is.

 

Heeft iemand een idee wat voor pomp ik hiervoor zou kunnen gebruiken? Het zou (ivm mijn domotica systeem) een pomp moeten zijn die een aansluiting heeft voor een aan-uit relais. Dwz een maak contact waar dus een thermostaat of ander relais op aangesloten kan worden.



#6 maritime

maritime

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 44 Posts:

Geplaatst op: 29 October 2018 - 08:20 PM

De mixklep is niet nodig (weet namelijk niet waarvoor het dient). Bij mij zit de mixklep aan de pelletketel kant.

De CV-circulatiepomp moet je aansluiten op een daarvoor geschikte kamerthermostaat. Deze schakeld de 220 volt CV-circulatiepomp aan en uit.


Ik stook mijn huis met cv pelletketel van Artlel 24 Kw met een 500 liter buffervat met hygiene spiraal.





Hosting en Seo door
scheiding