Ga naar inhoud


lampen
zonnepanelen
laptops4all

Rookkanaal Renoveren.

rook kanaal rookkanaal renoveren vraag

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 Gast_Martijn_*

Gast_Martijn_*
  • Guests

Geplaatst op: 26 January 2014 - 12:28 PM

Beste Forumleden,
 
Wij hebben een 50 er jaren woning waarvan het stenen rookkanaal niet meer bruikbaar is vanwege doorslag/vochtplekken en loslatend mortel in de  schoorsteen.
Het rookkanaal ik ca. 12 meter hoog met 2 bochten van 30 graden op 6 meter hoogte
De schouw is in originele staat en is  (op 2 nisbussen na) nog in gesloten toestand.
Kan de schoorsteen bruikbaar gemaakt worden voor een pelletkachel.
Is het rookkanaal niet te lang voor een pelletkachel .
Wat is de juiste diameter en moet er een enkelwandige of dubbelwandige rvs voering in /met of zonder isolatie korrels.
Moet het rookkanaal eindigen is een t stuk of mag de flexpijp middels een bochtstuk uit de schouw komen.
 
Kortom wat is er voor nodig om om de schoorsteen geschikt te maken om veilig te stoken?
 
 
Vriendelijke groeten,
Martijn



#2 Gast_Michel_*

Gast_Michel_*
  • Guests

Geplaatst op: 26 January 2014 - 06:58 PM

ik raad aan het rookkanaal niet groter dan 125mm te maken ivm condensvorming.

de flexibele pijp moet dubbelwandig zijn en de aansluiting op de pelletkachel met een t-stuk.

kijk ook voor een pelletkachel die een luchtmeting heeft deze zal de trek aanpassen als de schoorsteen koud is en ook als de schoorsteen warm is aangezien hij dan veel trek gaat opbouwen.



#3 Gast_Martijn_*

Gast_Martijn_*
  • Guests

Geplaatst op: 26 January 2014 - 08:52 PM

ik raad aan het rookkanaal niet groter dan 125mm te maken ivm condensvorming.

de flexibele pijp moet dubbelwandig zijn en de aansluiting op de pelletkachel met een t-stuk.

kijk ook voor een pelletkachel die een luchtmeting heeft deze zal de trek aanpassen als de schoorsteen koud is en ook als de schoorsteen warm is aangezien hij dan veel trek gaat opbouwen.

Michel, 

Bedankt voor je antwoord,

Je schrijft een diameter niet groter dan 125mm, mag de diameter dan ook kleiner zijn?

Ik vrees dat ik die 125mm pijp er niet door heen krijg met die 2 knikken in de schoorsteen.

Is 80mm te klein? Ik heb gelezen dat de diameter van het kanaal van begin tot eind gelijk moet zijn,klopt dat?

Het is de bedoeling een kleine pelletkachel te monteren en die hebben een 80mm aansluiting.



#4 Euron kachels

Euron kachels

    expert

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 92 Posts:

Geplaatst op: 10 February 2014 - 09:24 PM

je moet 100mm hebben omdat de pelletkachel altijd wat stof afgeeft en daarmee de pijp uiteindelijk kleine wordt door vervuiling,



#5 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 17 February 2014 - 12:05 PM

zorg ook dat de flex glad is van binnen en dat hij wordt afgestort met korrels.



#6 FrankVeer

FrankVeer

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 1 Posts:

Geplaatst op: 26 February 2017 - 07:50 PM

Dag,

 

Ik zit met een 'soortgelijk' probleem. Ons rijtjeshuis uit de jaren 60 heeft een rookgaskanaal voor een gaskachel met een diameter ongeveer 120-125 mm. Ik zou graag een pelletkachel willen aanschaffen maar is mijn rookgaskanaal geschikt/geschikt te maken voor een pelletkachel door er een nieuwe (dubbelwandige?) buis in te trekken?



#7 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 27 February 2017 - 01:26 PM

als er een rvs buis in zit is het geen probleem, alluminium kan niet namelijk ivm te hoge temperatuur.

Als de ruimte er is kunt u een dubbel gefelst flexibele buis monteren van 80mm






Hosting en Seo door
scheiding