Ga naar inhoud


lampen
zonnepanelen
laptops4all
Foto
- - - - -

Omkokering Rookkanaal Pelletkachel

omkokering

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
15 replies to this topic

#1 Francis

Francis

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 10 Posts:

Geplaatst op: 07 September 2018 - 06:40 PM

Ik heb in mei een pelletkachel laten plaatsen, alleen het omkokeren van het rookkanaal moesten wij zelf apart regelen. Ikzelf vind het een mooi gezicht zonder de omkokering. Liever zou ik het niet doen. Ik ben even heel benieuwd, hebben jullie het rookkanaal allemaal laten omkokeren, en zo ja met welk materiaal? Alvast dank voor jullie antwoord.

#2 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 08 September 2018 - 11:16 AM

Het is verplicht volgens bouwbesluit om een rookkanaal af te timmeren met een brandwerend materiaal zoals metalstud en promatect, officieel is de dealer hiervoor verantwoordelijk om dit te doen of te controleren.



#3 Francis

Francis

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 10 Posts:

Geplaatst op: 08 September 2018 - 11:26 AM

Dank, de leverancier van de kachel die tevens het rookkanaal heeft aangelegd doet dit niet. Dus ik moet iemand anders zoeken die dit kan. Toch is er niet zo heel veel over te vinden. Ik heb de vraag zag ik later per ongeluk twee keer geplaatst, maar ik weet niet hoe ik de tweede kan verwijderen. Dank voor je reactie in ieder geval.

#4 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 08 September 2018 - 11:55 AM

In aanvulling van de reactie van de adminstrator.

Officieel is de dealer hiervoor verantwoordelijk om dit te doen of te controleren.

De dealer kan dit ook uitbesteden als deze dat niet kan.

Is dit van te voren niet besproken dat de leverancier slechts een gedeelte van de installatie zou realiseren.

Kunt u beschrijven hou de rookgas afvoer nu is gerealiseerd. U schrijft dat u de rookgasafvoer zonder omkokering  mooi vind?



#5 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 08 September 2018 - 01:23 PM

De dealer is verantwoordelijk voor het afleveren van een juist geinstalleerd en veilige installatie.
Als de klant ervoor kiest moet een dealer dit wel juist documenteren anders blijft hij verantwoordelijk..

Heb de regels ook niet bedacht he :P



#6 Francis

Francis

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 10 Posts:

Geplaatst op: 08 September 2018 - 03:09 PM

De leverancier heeft de kachel geïnstalleerd met een rookkanaal van Solinox. Toen wij vroegen welk materiaal zij gebruikte vd omkokering gaf hij aan dat zij dit niet deden en dat de klant dit zelf moet regelen. Hij had ook niet iemand die dit kon. Vond ik op zich al zakelijk iets aparts. Want dat is extra verdiensten een je levert het netjes af. Zou dus mijn werkwijze zijn. Dus nu hebben we alleen het rookkanaal, ik vind het wel mooi het heeft iets industrieels. Volgens hem was een omkokering niet echt nodig, de persoon die hem hielp gaf aan dat het wel moest,mbt een eventuele schoorsteen brand.

#7 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 10 September 2018 - 11:43 AM

Als de buizen voor de rookgasafvoer dubbelwandig zijn hoef je hier niets meer aan te doen.



#8 Francis

Francis

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 10 Posts:

Geplaatst op: 10 September 2018 - 12:55 PM

Oké, dank je wel voor je antwoord. Dat zou ik heel fijn vinden. Is dat ook nog ergens terug te vinden, zodat ik zeker weet dat ik goed zit?



#9 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 10 September 2018 - 07:20 PM

Misschien op de rekening Enkelwandig is 80mm diameter, dubbelwandig waarschijnlijk 130 mm diameter



#10 Francis

Francis

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 10 Posts:

Geplaatst op: 10 September 2018 - 08:58 PM

Haha neen ik weet dat ik dubbelwandig heb, maar is het ergens terug te vinden dat je dan geen omkokering nodig hebt? Want het is mij nog steeds niet duidelijk. Het moet toch ergens zwart op wit staan? Dan pas ben ik er gerust op. Dank in ieder geval al voor je reacties.

#11 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 11 September 2018 - 06:01 PM

Dit is ook nergens terug te vinden omkokering is voor het aangezicht je maakt dan een soort van schouw Dit is het beste te doen voor een goede timmerman.

Als je de installateur dit laat doen die geen ervaring heeft met timmeren wordt het niks.

Je hebt prima installateurs die een perfect rookgaskanaal kunnen aanleggen en minder kennis hebben van de werking van een pelletkachel.

Je hebt personen die veel af weten van de werking vaneen pelletkachel en goed weten waar een rookgaskanaal aan moet voldoen maar niet de praktische kennis hebben om dit aan te leggen.

Het beste ben je af met een zaak die alleen pelletkachels verkopen en installeren of een zaak die van oorsprong houtkachels verkoopt.



#12 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 11 September 2018 - 06:06 PM

Beste Pelletkachelheerenveen,

 

De omkokering van een rookkanaal is wel iets meer dan een aangezicht, sterker nog het is verplicht.

Het bouwbesluit schrijft als volgt:

 

Rookkanalen  moeten  zodanig  zijn  uitgevoerd  dat  bij  een  schoorsteenbrand  
geen   grotere   temperatuurstijging   dan   75   graden   Celsius   boven   de   
omgevingstemperatuur  aan  de  buitenzijde  van  de  constructie  kan  optreden.  
Dit   is   b.v.   te   bereiken   door   het   dubbelwandige   geïsoleerde   metalen   
rookkanaal  over de volle hoogte (ook bij vloerdoorvoeringen) te ommetselen
met   kalzandsteen   of   gasbetonblokken,   of   te   omkokeren   met   een   
gelijkwaardige  brandwerende  plaatconstructie.  Tussen  de  ommetseling  of  
omkokering  en  het  rookkanaal  moet  een  luchtspouw  van  tenminste    50  
millimeter zijn

 

De omkokering van het rookkanaal moet
 tot boven het dakvlak of dakbeschot
(met inbegrip van de dakisolatie) worden doorgevoerd (zie tekening 5 en 6).

 

Lees hier een eenvoudige versie van het bouwbesluit



#13 Francis

Francis

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 10 Posts:

Geplaatst op: 11 September 2018 - 07:34 PM

Dank je wel Administrator! Ik bemerk dat er verschillende meningen over zijn. Maar als het verplicht is en je zou een schoorsteenbrand krijgen, dan zal de verzekeraar niet uitkeren wanneer je je je niet houdt aan het geëiste!

Ik ben benieuwd naar het antwoord van Pelletkachelheerenveen!



#14 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 12 September 2018 - 12:59 PM

Als dit zo vermeld staat in het bouwbesluit dan is dit noodzakelijk.

Het is mij echter niet bekend en zie het ook niet toegepast worden.

Je zult dan openingen van 300 x 300 mm moeten maken in de verdieping vloeren om daar de omkokering te kunnen plaatsen.

Het is dan bestand tegen schoorsteen branden.



#15 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 12 September 2018 - 02:04 PM

Het is afschermen van brandbare delen, dus heb je een betonnen vloer laat je de koof tegen de verdiepingsvloeren aanlopen.
Bij het dakbeschot moet je wel door tot tegen de loodslab aan.



#16 Francis

Francis

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 10 Posts:

Geplaatst op: 13 September 2018 - 06:00 AM

Ja het is het beschermen vd brandbare delen. Maar ik denk wel dat het waar is wat pelletkachel Heerenveen zegt, veel mensen doen het niet. Ik zie hier ook veel mensen meelezen maar niet reageren. Dus ik heb het gevoel dat hier ook veel mensen niet omkokeren. Is een aanname! Dank voor jullie reactie.




Hosting en Seo door
scheiding