Ga naar inhoud


lampen
zonnepanelen
laptops4all
Foto

Zuinigheid Pelletkachel (Misschien Mcz Toba Hydro)

pelletkachel ervaring

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 that70sman

that70sman

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 1 Posts:

Geplaatst op: 02 April 2016 - 07:28 AM

Hoi, ik overweeg ook een pelletkachel. Een Mcz maakt een goede kans, de Toba kun je ook op de CV aansluiten en dat spreekt mij wel aan. Maar wat is nou het gemiddeld verbruik van een pelletkachel?

En dan bedoel ik niet perse het aantal kg per uur, maar wat is nou het absoluut verbruik? Ik heb de Toba eens uitgerekend die verbruik 0.6kg/uur minimaal en 1.8kg/uur bij maximaal vermogen.

Als ik dan een goedkope aanbieder van pellets in bv België erbij neem met een gemiddelde prijs +/- €264,- voor 975kg.

 

Voor dat bedrag heb ik 33.8 dagen 24 uur per dag gemiddeld stoken. Als ik het zo uitreken is stoken met pellets best duur.

Maar natuurlijk zal ik niet 24 uur per dag de kachel aan hebben. Dus waar ik benieuwd naar ben is jullie ervaring.

Misschien is er zelfs iemand die een MCZ Toba heeft?

Iig alvast bedankt voor jullie reacties.

 



#2 marcel15101966

marcel15101966

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 14 Posts:

Geplaatst op: 19 March 2017 - 10:20 AM

Hoi, ik overweeg ook een pelletkachel. Een Mcz maakt een goede kans, de Toba kun je ook op de CV aansluiten en dat spreekt mij wel aan. Maar wat is nou het gemiddeld verbruik van een pelletkachel?

En dan bedoel ik niet perse het aantal kg per uur, maar wat is nou het absoluut verbruik? Ik heb de Toba eens uitgerekend die verbruik 0.6kg/uur minimaal en 1.8kg/uur bij maximaal vermogen.

Als ik dan een goedkope aanbieder van pellets in bv België erbij neem met een gemiddelde prijs +/- €264,- voor 975kg.

 

Voor dat bedrag heb ik 33.8 dagen 24 uur per dag gemiddeld stoken. Als ik het zo uitreken is stoken met pellets best duur.

Maar natuurlijk zal ik niet 24 uur per dag de kachel aan hebben. Dus waar ik benieuwd naar ben is jullie ervaring.

Misschien is er zelfs iemand die een MCZ Toba heeft?

Iig alvast bedankt voor jullie reacties.

en hebben jullie al een pellet kachel aangeschaft zo ja wat is de ervaring kwa gebruik van de pellets



#3 Marinus49

Marinus49

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 16 Posts:

Geplaatst op: 17 October 2017 - 07:31 PM

Bij deze een reactie van mijn kant. We hebben een MCZ, de EGO 2.0 Oyster sinds mei van dit jaar. De laatste maand zetten we in de loop van de avond voor een paar uurtjes de kachel aan. Als ik de kachel op Manual in stand 1 zet dan is het in de kamer en keuken een zeer behaaglijke temperatuur van rond de 22 tot 23 graden. Ik heb grenen pellets gebruikt en plospan pellets. De grenen pellets kon ik na 27,5 uur vullen met een zak van 15 kg., de plospan pellets moest ik na 31 uur vullen met een zak van 15 kg.. Ik bemerkte ook dat als ik de stand automatisch gebruikte het verbruik toenam, de thermostaat stond dan op 21 graden. De grenen moest ik na 21 uur bijvullen en de plospan na 24 uur. Ik stook in beide gevallen de pellethouder nagenoeg geheel leeg.

Wij zijn zeer tevreden met deze kachel.



#4 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 23 October 2017 - 10:07 AM

Kijk ook eens naar het Dielle systeem, deze bewaart zijn vuur als hij uit moet en herstart met de gloeiende delen. dit bevorderd het verbruik behoorlijk.



#5 Stoffig

Stoffig

    groot gebruiker

  • Banned
  • Pip Pip Pip
  • 45 Posts:

Geplaatst op: 08 July 2018 - 09:39 AM

Oud topic, maar wellicht handig voor volgende vragenstellers:

 

Opvallend dat ook hier de kwaliteit van de antwoorden recht evenredig is met de in de vraag verstrekte gegevens.

Hoezo duur?

Ten opzichte van wat?

Als ik zeg dat ik per uur 3,2 kilo wegstook, is dat van geen belang wanneer er niet bij vermeld wordt hoeveel uur dan per week de kachel aan is en wat het gasverbruik bijvoorbeeld was.

 

Maak eens een sommetje met wat minder nattevinger-getallen.

Zoveel gas per jaar, kosten zoveel;

per kuub gas heb je zoveel pellets nodig: kosten............

 

ipv te kijken naar de kosten van 975 kilo pellets voor zoveel euro, bij een opgegeven verbruik van de kachel......






Hosting en Seo door
scheiding