Ga naar inhoud


Foto

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
No replies to this topic

#1 Marinus52

Marinus52

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 6 Posts:

Geplaatst op: 19 March 2018 - 01:43 PM

Door schande en gelukkig net geen schade wijs geworden. Ik heb mijn pelletkachel sinds december 2016. Het schoorsteen kanaal van 10 cm doorsnee en 7,80 mtr  is nieuw aangelegd met vermiculiet isolatie in een bestaande dubbelwandige schoorsteen. Ik dacht na 1,5 jaar stoken dat vegen nog niet echt nodig was maar ik kwam erachter dat dit een hele foute gedachte was. Op een dag in februari 2018 begon de kachelpijp in de kamer enorm te stinken. Met een IR thermometer zag ik dat de bovenkant van de pijp niet meer te meten was wat betekend dat hij meer als 400 C was. Buiten zag ik een enorme witte pluim rook uit de schoorsteen komen. Gelijk de kachel uitgezet en gelukkig nam de temperatuur en de witte rook toen snel af. Het was dus net geen schoorsteen brand geworden. Wat was ik blij dat ik thuis was! Bij het vegen bleek dat er een verstopping bovenin de pijp was ontstaan. Hiermee geleerd dat het dus echt nodig is na 1000 uur stoken de schoorsteen te vegen. Ik heb een veegsetje gekocht waarmee het heel gemakkelijk is om zelf van onderaf de schoorsteen te vegen.






Hosting en Seo door
scheiding