Ga naar inhoud


Foto

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 JeanD

JeanD

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 42 Posts:

Geplaatst op: 13 March 2018 - 10:18 AM

Overweeg je een pelletkachel, puur om GELD te besparen? Hier is mijn financieel plaatje, na aanschaf een jaar geleden.

Afschrijving van de pelletkachel en installatie is 250 per jaar in 10 jaar (5% rente) en we zijn wellicht 50 kwijt per jaar voor 2jaarlijkse extern onderhoud (we gaan gemakshalve uit van geen reparaties) . Met de verwachte 400 aan pellets en 50 aan electriciteit (gemiddeld 2ct el. en 0.5kg=15ct pellets ph stoken (tel 4ct aan el. indien geen zonnepanelen) ) zijn we 750 euro pj kwijt, equivalent aan zo'n 1300m3 gas. Nu verstoken we 450m3 aan gaswarmte, in combinatie met de pelletkachel. Dat betekent dat 'break even' ligt op een gasbesparing van 75%.

Die besparing lijken we wel te halen, maar zeker niet veel meer! Klimaatwinst is er natuurlijk duidelijk wel, en de extra inspanningen (schoonmaak, pellet opslag en gesleep,...) wegen daar tegenop.

Mijn conclusie: doe de aanschaf enkel als je mee wilt helpen aan het terugdringen van de menselijke invloed op de klimaatverandering.

Reacties en aanvullingen van harte welkom.

#2 JeanD

JeanD

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 42 Posts:

Geplaatst op: 13 March 2018 - 10:33 AM

De afweging hierboven betreft een pelletkachel naast de gasgestookte cv. Daarnaast hebben we redelijke isolatie (spouwmuur en overwegend dubbelglas in ons vrijstaand 60 jaar oud huis) en is ons stookgedrag zuinig te noemen.

#3 Stoffig

Stoffig

    groot gebruiker

  • Banned
  • Pip Pip Pip
  • 45 Posts:

Geplaatst op: 13 March 2018 - 11:06 AM

Wat leuk dat er tenminste nog één bezig is met sommetjes.

Ik ga voor gasloos en dan voor een pelletkachel/cv en een boiler met cv spiraal en de mogelijkheid elektrisch te verwarmen.

Dit kost een vreselijke partij werk, die ik gelukkig zelf kan doen en verder veel geduld. Het kost je anders heel wat duiten extra.

Ik heb ook de berekening gemaakt.

Ik ga deze ombouw zoals het er nu uitziet nooit terugverdienen.

Ik was alleen de macht van de regering en tevens die van de netbeheerder beu.

Wanneer je alleen de gas en pelletkosten met elkaar vergelijkt, is een pelletkachel goedkoper (in mijn geval scheelt het "wel" €231,00 per jaar 457 ipv 688)

grt Harm



#4 JeanD

JeanD

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 42 Posts:

Geplaatst op: 13 March 2018 - 12:20 PM

Hoi Harm, dank voor de reactie. Als je puur kijkt naar de kosten per kWh warmte dan zijn pellets iets goedkoper: gas heeft 10 kWh, grofweg, aan warmte in 1m3, maar rendement is nog geen 90% en veel warmte verdwijnt via de buizen naar plekken waar je het niet nodig hebt. Zo kom je met 55ct per m3 op 7 a 8ct per kWh. In een kg pellets zit 5 kWh, zodat met een rendement van boven de 90% en een kg prijs van 28ct (inclusief vervoer) je op 6ct komt. Ik tel de opslagkosten voor de pellets niet mee en tel de elektriciteit (zo'n 1 ct per kWh pellet warmte) er niet bij op, want die ben je wrsch ook kwijt aan de cv pomp. De besparing op brandstofkosten is dus hooguit 25%. Extra voordeel behaal je doordat je bewuster kunt stoken.

#5 JeanD

JeanD

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 42 Posts:

Geplaatst op: 13 March 2018 - 01:16 PM

In vergelijking met electriciteit als brandstof voor de warmte: 1 kWh el. is 1 kWh aan warmte wanneer je gebruik maakt van gewone vloerverwarming. Airco's en warmtepompen zijn tot 3 keer efficiënter, zodat je met een kWh prijs van 23ct niet goedkoper uit bent dan met gas! Onze zonnepanelen leveren stroom a 13,3ct per kWh (greenchoice) en dan kan een warmtepomp ineens lucratief worden.
Let wel, je hebt al snel 3500 kWh per jaar nodig voor deze warmtebron, en een gewoon dak aan zonnepanelen levert hooguit 5000, zodat er nog maar 1500 overblijft voor de overige stroomvraag.

#6 Thijs

Thijs

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 5 Posts:

Geplaatst op: 14 March 2018 - 09:57 PM

Bij mij is de besparing veel hoger. Door bewuste keuze meerdere pellet kachels te kopen (woonkamer en eentje dmv kanalisatie 2 slaapkamers en een badkamer.)

​Omdat ik met de subsidie een gratis pelletketel heb kunnen kopen staat die nu in de kelder. 

​Situatie tijdens normale winter dagen (5 graden) Pelletkachel in de woonkamer gaat sochtends aan en savonds weer uit. Pelletkachel op bovenverdieping brand een uurtje voor het slapen gaan op vol vermogen. Kamers lekker warm maar niet heet.  

​Situatie tijdens vorst. Pelletkachel in woonkamer brand 24 uur per dag. Pelletkachel boven brand uurtje voor het slapen gaan en een uurtje in de ochtend voor een redelijk verwarmde bovenerdieping.

​De pelletketel in de kelder staat aangesloten op het oude verwarmingsysteem (Wifi thermostaat met een mooie app thermostaat hangt in de slaapkamer)  Deze ketel houd de bovenverdieping op ingestelde temperatuur. Erg fijn tijdens die min 10 dagen...

​Besparing Is moeilijk te zeggen omdat ik aan het verbouwen/ isoleren ben. Maar hij is groot.

​Tijdens vorst dagen was het gas verbruik 20 m3!!! ongeveer 12 euro. Nu verbruik ik tijdens vorst 1,5 zak pellets kosten 6 euro. Hoewel dit in combinatie met isoleren is geweest scheelt het mij dus veel. 

​Ik bespaar veel omdat ik mijn manier van stoken heb veranderd. Wil je hetzelfde comfort behouden zijn de besparingen minder dat snap ik. Maar ben je lekker aan het uitproberen kun je stiekem veel besparen. Ik geniet van pelletkachel warmte. Zeker nu mijn ketel werkt met wifi thermostaat. Terug van wintervakantie  zet je de kachel 5 uur voor thuiskomst lekker op 20 en je hele huisje is lekker warm bij thuiskomst. :) Tijdens de kou zonder verwarming koelt het huis af tot een graad of 5. Duurt langer om je huis warm te stoken maar als je niet thuis bent hoeft het ook niet warm te zijn.

​Heerlijk !



#7 Stoffig

Stoffig

    groot gebruiker

  • Banned
  • Pip Pip Pip
  • 45 Posts:

Geplaatst op: 15 March 2018 - 01:44 PM

Bij mij is de besparing veel hoger. 

 

Gelukkig schrijf je zelf al dat een ander comfort een ander energieverbruik geeft.

Mijn buurman stookte 2300 euro aan gas, nu 400 euro houtblokken.

Alleen kamer en keuken zijn warm, wc, zolder en slaapkamers zitten op vorstniveau.

Tsja zo kan je natuurlijk ook je cv radiatoren dichtdraaien, dan stook je naar verhouding ook veel minder gas.

 

Gelukkig is hij heel blij met vuurtje stoken en neemt hij de kou elders maar voor lief..........



#8 Thijs

Thijs

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 5 Posts:

Geplaatst op: 15 March 2018 - 11:39 PM

Ben zelf niet zo extreem maar ruimtes waar ik niet langer als 5 minuten verblijf hoeven voor mij geen 20 graden te zijn. 16 is dan genoeg maar dit is persoonlijk.

​Isoleren scheelt ook veel maar kost wat tijd en centen.

​Voor een woning van 160 m2 heb ik deze winter 1800kg verstookt. 

​Wil graag naar gas loos toe maar dan moet de huidige installatie bewezen betrouwbaar zijn... We willen natuurlijk niet in de kou zitten :D






Hosting en Seo door
scheiding