Ga naar inhoud


Foto

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
3 replies to this topic

#1 Marcogs

Marcogs

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 1 Posts:

Geplaatst op: 14 December 2013 - 11:03 PM

Goedendag,

 

Ik ben vers op dit forum, en hoop hier advies te kunnen krijgen over pelletkachels en de ervaringen.

Al 30 jaar stook ik houtkachels. Over een maand krijg ik de sleutels van m'n nieuwe (oude) huis, en wil eigenlijk de overstap maken naar een pelletkachel.

Ben het kloven en zagen een beetje beu.

 

Na diverse bezoekjes aan winkels en dealers ben ik uiteindelijk beland bij een kachel die ik erg mooi vind. 

De Edel Kamin Moon. Mede door de kanalisatie mogelijkheden en het mooie ontwerp ben ik hierop gekomen.

 

Zijn er mensen die deze hebben staan, want ik heb een paar vragen hierover,

1) kan ik met de twee kanalisatie openingen kleine vertrekken verwarmen (een keuken van 3x3,5 en een slaapkamer)

2) klopt het dat deze kachel (volgens verschillende bronnen) het mooiste vlambeeld laat zien

3) Als ik met mijn rookgas afvoer naar het dak ga, klopt het dan dat ik naar 100mm binnen diameter moet verwijden.

4) zijn er hier ervaringen of de "sfeer" van een pelletkachel het haalt bij een traditionele houtkachel.

 

Ik hoop bruikbare tips te krijgen

 

Groeten en fijne dagen,

 

Marco



#2 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 16 December 2013 - 09:59 AM

Met de kanalisatie kunnen inderdaad meerdere vertrekken worden verwamd, let er wel op dat u deze brandvrij aansluit het is geen warme lucht maar hete lucht wat uit de pelletkachel komt.

Het vlambeeld is voor iedereen anders enbij een pelletkachel is en blijft het een rendements vlam, er zijn nu mooiere vlammen te krijgen maar dit gaat ten koste van het rendement en deze moeten naar het dak worden aangesloten.

 

(uitmonding via de gevel wordt zowiezo een keer verboden door bouwbesluit)

 

Een rookkanaal van 100MM is prima voor de pelletkache, maar ga met een flexibele buis zeker niet kleiner en zorg dat deze glad is van binnen.

De sfeer van een pelletkachel haalt het niet bij die van een houtkachel,maar het gemakt van de pelletkachel maakt iig een hele hoop goed.

 

Wil je de kanalisatie delen ook op de pelletkachel kunnen regelen kies dan wel een model met op elk kanalisatie deel een ventilator of een model welke 100% te kanaliseren is.



#3 Gast_andré_*

Gast_andré_*
  • Guests

Geplaatst op: 05 January 2014 - 02:31 PM

kijk voor ervaringen eens hier.

 

 

http://pellets.forummotion.com/

 

 

groet andré



#4 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 06 January 2014 - 12:51 PM

dat is het belgische forum, staat idd ook veel relevante informatie.






Hosting en Seo door
scheiding