Ga naar inhoud


Foto

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
21 replies to this topic

#1 T.D

T.D

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 7 Posts:

Geplaatst op: 02 January 2018 - 04:39 PM

Ik heb een Artel Compact 24 kw met daar aan een buffervat van 800 ltr met daarin ook warmwater, nu wil ik wel eens weten wat normaal is wat je verstookt per dag

ik zit met een buiten temperatuur van 8 graden op twee zakken gemiddeld maar de maand december bijvoorbeeld zijn er 72 zakken door heen gegaan

lijk mij een beetje veel, ik heb nog niet het idee dat het stoken met pellets voordeliger is dan gas.

 

graag uw reacties groeten Theo



#2 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 02 January 2018 - 08:01 PM

Het pellet verbruik is van meerdere factoren afhankelijk.
Hoeveel ruimtes worden er verwarmd Hoe warm moet het in huis zijn Hoe lang wordt er warm water verbruikt met douchen.
De isolatie van de woning etc

#3 T.D

T.D

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 7 Posts:

Geplaatst op: 03 January 2018 - 10:45 AM

Bedankt voor de reactie

Maar als de gas rekening per maand 125 euro was dan weet ik het nog niet.

Wat wel opvalt is dat er weinig geschreven wordt over de afstellingen van de Artel pelletketel

kachel staat alleen aan in de woonkamer en keuken thermostaat op 19 graden en die gaat nachts naar 15 douchen ja dan krijgt je buffervat natuurlijk water van een graag of 8 voor zijn mik

maar voor alsnog vind ik het een dure aangelegenheid stoken op pellets

 

groet Theo



#4 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 03 January 2018 - 01:32 PM

Afstellen van de Artel CV ketel is voor de leverancier en dient zeker te gebeuren.

Je zit nu op het dubbele wat betreft de kosten.

1 Kg pellets levert ca 5 Kw. Als uw ketel volop brandt zal deze 24/5 4,8 Kg pellets verbruiken.

Hoe lang staat de kachel aan overdag?



#5 T.D

T.D

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 7 Posts:

Geplaatst op: 03 January 2018 - 01:51 PM

De kachel gaat om 0600 aan en om 2200 uit dan verspringt hij om 1630 van 19 naar 19,5 graden

Wat dat afstellen betreft dat kan een leverancier niet doen want dat hangt af van de situatie en de soort pellets volgens mij, de afstel gegevens die je van de dealer krijgt of kan downloaden slaan in mijn ogen nergens op.



#6 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 03 January 2018 - 02:23 PM

Afstellen op de situatie is wel te doen door de leverancier deze heeft hij zelf gecreëerd,  tevens bezit hij de instellingen voor de verschillende pellets.

De afstel gegevens zijn algemeen.

Is er geen probleem met het buffervat of anderszins aan isolatie.

Lijkt erop dat de ketel regelmatig op vol vermogen aan het branden is.



#7 T.D

T.D

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 7 Posts:

Geplaatst op: 03 January 2018 - 03:14 PM

mijn ketel brandt alleen maar vol vermogen,en soms als hij bijna bij de gewenste eind temperatuur is dan gaat hij naar 8 of soms zelfs naar 6 maar al snel weer naar 9, de instellingen staan op de website van rrtrading maar als je ze daar op zet dan vliegen de zakken er door heen 

en van afstel gegevens van verschillende pellets heb ik ze daar in Tolbert nog nooit over gehoord. Krone dat zijn de beste voor de artel volgen hun maar die kosten een vermogen



#8 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 03 January 2018 - 04:36 PM

Klopt de krone zijn € 5,20 per zak

Een kachel afstellen op de pellets gebeurt als de afmetingen verschillen.

Bij kleine pellets (lengte) komt er meer brandstof in de kachel per omwenteling van de pelletmotor dan bij langere pellets.

Kijk wel uit met de instellingen ivm de garantie.



#9 rickkert

rickkert

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 3 Posts:

Geplaatst op: 16 January 2018 - 03:54 PM

Goedendag,

 

Ik ga morgen bij een bedrijf in velserbroek kijke. Naar dit model pelletketel.

 

Mag ik vragen wat die compleet kosten.

 

Incl de warmwater voorziening enz.

 

Ben je er wel tevreden over? Ondaks het gebruik>?



#10 T.D

T.D

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 7 Posts:

Geplaatst op: 21 January 2018 - 03:34 PM

Goedemiddag Rikkert

Ik hoop dat het bij kijken gebleven is?

Ik zou voor een pellet CV gaan die beter afgeregeld is en kan worden vermogen van de artel is buitengewoon triest.

#11 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 21 January 2018 - 04:06 PM

Rickkert heeft in ieder geval een aantal belangrijke vragen paraat

#12 rickkert

rickkert

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 3 Posts:

Geplaatst op: 25 January 2018 - 06:34 PM

Ik zie nu pas de reacties, Ik heb hem wel besteld. Hij word 8 en 9 Januari geinstaleerd, Het zal mij benieuwen dan. Hoe die het doet en verbruik E>D



#13 maritime

maritime

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 44 Posts:

Geplaatst op: 31 January 2018 - 09:07 AM

Ik heb ook een artel 24 kw pelletketel met 500 liter buffervat.
Ik heb de pelletketel vorig jaar april zelf geinstalleerd. Idd in de zomer was het verbruik, 1 zak om de drie dagen. Dat was met krone pellets.

In de winter periode van nu verbruik ik gemiddeld 1.2 zak per dag.
Ik gebruik nu puur denne pellets en heb de instellingen aangepast, hierdoor is het verbruik iets beter geworden.
Ik kan aan het kijkglaasje zien of de instelling goed is. Wordt het kijkglaasje binnen een uur zwart dan heb je een slechte verbranding. Je kunt dan de pellet toevoer per stap verlagen waardoor minder pellets in de korf blijft.

 


Ik stook mijn huis met cv pelletketel van Artlel 24 Kw met een 500 liter buffervat met hygiene spiraal.


#14 maritime

maritime

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 44 Posts:

Geplaatst op: 02 February 2018 - 06:03 PM

Hoi T.D, Je hebt een externe voeler nodig voor op de buffervat. Tevens heb ik de voeler in de onderste gedeelte geplaats. Wanneer ik het in de middelste gedeelte plaatst, dan gaat de pelletketel ook alleen op vollast terug naar 6 en dan stop. Van de leverrancier in Tolbert begreep ik dat de pellet keltel 7 graden temp verschil (ingesteldewaarde : uitlaatwatertemp van de ketel) max aan kan.
Als je de voeler in de bovenste gedeelte hebt dan is er te weiging warmte cappaciteit in de buffer welke je nodig bent. Tevens blijft de onderste gedeelte koud omdat de voeler boven als eerste op temperatuur is en de pelletkachel daardoor uitgaat.


Ik stook mijn huis met cv pelletketel van Artlel 24 Kw met een 500 liter buffervat met hygiene spiraal.


#15 T.D

T.D

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 7 Posts:

Geplaatst op: 11 February 2018 - 04:25 PM

Hoi Maritime

Mijn zender zit ook onderin de tank, verbruik ligt bij vorst op 3 zakken per dag bij 5 graden op 2 zakken per dag.
En dan heb ik alleen een huiskamer en vloer verwarming van de keuken erop staan.
Als je de afstel gegevens van artel in voert dan vliegt het verbruik omhoog.
Echt tevreden ben ik niet

#16 maritime

maritime

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 44 Posts:

Geplaatst op: 18 February 2018 - 02:07 AM

Hoi T.D,

 

wel vreemd dat je zoveel zakken op een dag nodig bent.

 

In de woonkamer heb ik 5 radiatoren en in de woonkeuken 1 grote radiator met vloerverwarming.

Het verbruik bij mij is dan 1.3 zakken gemiddeld per dag wanneer het vriest.

Het lijkt erop dat de buffervat niet op temperatuur komt. Op welke temperatuur staat de pelletkachel ingesteld? Bij mij is dat 68 graden.

 

De externe temperatuurvoeler hoort wel geactiveerd te worden in het menu. Standaard staat deze uit.

 

Ik vraag mij af hoe jou kamerthermostaat aangesloten is?
Bij mij regelt deze kamerthermostaat de circulatiepomp van de cv instalatie. Deze gaat aan of uit.

Als deze snachts niet uit gezet wordt dan koelt hij de buffervat snachts af naar 20 graden. Dan moet de pelletketel s,morgens de hele buffervat weer opwarmen,  dat gaat veel pelletszakken kosten.

 

Het is belangrijk dat wanneer de pelletkachel uit staat, de circulatie van de cv ook uit staat.

 

 

 


Ik stook mijn huis met cv pelletketel van Artlel 24 Kw met een 500 liter buffervat met hygiene spiraal.


#17 marcel151066

marcel151066

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 Posts:

Geplaatst op: 21 February 2018 - 06:59 PM

wat ik heb gedaan is een schakelkast gemaakt met 2 uren tellers er in een voor de cv pomp kan je kijken hoelang de pomp per dag draait en een voor de rookgas ventilator deze is niet nou keurig omdat deze variabel draait en de spanning niet 220 volt is op de ventilator maar rond de 127 v 

ik hou het iedere dag een beetje bij in de morgen als ik naar werk ga en als ik thuis kom

 

gr marcel



#18 T.D

T.D

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 7 Posts:

Geplaatst op: 25 February 2018 - 12:59 PM

Ik heb twee radiatoren in de huiskamer aanstaan en vloerverwarming in de keuken. Afgelopen week een zoneklep na de vloer verwarming gemonteerd die aangestuurd word door de thermostaat in de woonkamer deze staat op 19 graden tot 2200 uur dan naar 15gr. Een extra termostaat in de keuken die de pomp bij het buffervat aanstuurt en een druk verdeelsleutel in de leiding gemonteerd. Mijn buffervat is altijd warm de ketel gaat niet uit maar blijft verwarmen als het buffervat er om vraagt. Wat ik wel vreemd vind is dat als hij op temperatuur is dan gaat de uitlaat ventilator 2600 toeren draaien om de ketel te koelen. Bij navraag is dat om afte koelen om weer op te kunnen starten hij blaast dan gewoon warme lucht de pijp uit. Ik ben nu overgestapt van kronen naar pure power din pellets schoonmaken moet ik toch iederedag op de vsk beurs stonden ketels waar de asla maar 2 keer per jaar van hoefde te legen en schoonmaken 1 x Denk dat dat mij ook wel wat lijkt. De kwaliteit en opbouw van die CV ketels zag er veel robuuster uit dan mijn letra.
Ik zit nu nog steeds op gemiddeld 3 zakken per dag bij deze vorst. Oja het buffervat staat bij mij in de loods daar is het nu rond de 5 graden zal ook wel schelen als ik het daar 20 graden maak



#19 maritime

maritime

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 44 Posts:

Geplaatst op: 26 February 2018 - 06:23 PM

T.D, heb je al geprobeerd om de vloerverwarming tijdelijk uit te zetten overdag en dan naar het verbruik kijken?
Vloerverwarming vraagt veel energie.

 

Je zegt dat je de buffervat in een loods heb staat. Ik neem aan dat de cv leidingen en die van de pelletketel geisoleerd zijn?

Wat je ook kunt doen is om de watertemperatuur dat uit de buffervat komt en de temperatuur van de ingaande kant van de radiator op meten en kijken of er teveel temperatuur verschil heeft. Als dat zo is dan verlies je onderweg ergens veel warmte.

Ik denk dat de pelletketel wel goed zijn werk doet.

Hoe heb je de instelling van de pelletketel staan?


Ik stook mijn huis met cv pelletketel van Artlel 24 Kw met een 500 liter buffervat met hygiene spiraal.


#20 rickkert

rickkert

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 3 Posts:

Geplaatst op: 05 March 2018 - 08:54 PM

Ik heb hem nu een kleine maand in gebruik,

 

Nou de afgelopen 2 weken heeft die bij mij ook zon 600KG er doorheen gejaagd. ( Wel een erg koude tijd natuurlijk)

 

Ik weet niet als je de instellingen veranderd of die dan minder gaat gebruiken?

 

Hoe staan jullie instellingen?



#21 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 06 March 2018 - 07:30 AM

Rickkert

Welke ruimtes verwarm jij met de ketel



#22 maritime

maritime

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 44 Posts:

Geplaatst op: 06 March 2018 - 05:21 PM

Bij mij zijn ze als volgt:

 

pr04 = 1,5

pr05 = 1,7

pr06 = 1,3

pr07 = 1,8

pr08 = 2,5

pr09 = 3,2

pr10 = 3,9

 

pr13 = 69

 

pr15 = 64

pr16 = 1800

pr17 = 2000

pr18 = 1500

pr19 = 1750

pr20 = 2020

pr21 = 2270

pr22 = 2550

 

pr24 = 20

 

pr28 = 66

 

Ik gebruik woonpellets. De pelletketel temperatuur staat op 70 graden te regelen.

 

Ik heb deze instelling ingesteld op basis voor schone verbranding. Schone verbranding levert ook de meeste warmte op. 

De afgelopen koude periode was mijn verbruik 2 zakken per dag. Tevens heb ik de radiatoren geknepen bij staan, anders kan de pelletketel het hoge verbruik niet aan.


Ik stook mijn huis met cv pelletketel van Artlel 24 Kw met een 500 liter buffervat met hygiene spiraal.





Hosting en Seo door
scheiding