Jump to content


lampen
zonnepanelen
laptops4all
Photo
- - - - -

Roet Pelletkachel

10

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
21 replies to this topic

#1 Miriam

Miriam

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 posts

Posted 16 December 2017 - 10:06 AM

Hallo
Hoop dat ik hier antwoord krijg op mijn vraag!
Wij hebben sinds 23 oktober jl de Duroflame Batavia. Fijne kachel warmt goed,brandt fijn maar de kachel stoot roet uit binnen. Iedere dag moet ik de kamer poetsen. Het ligt overal en natuurlijk gaat het ook in de gordijnen en erger nog in onze longen zitten!!! Weet iemand hoe dit kan?

#2 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • PipPipPip
  • 328 posts

Posted 16 December 2017 - 12:04 PM

Lekkend rookgaskanaal, maar dat moet je ook ruiken zeker bij de opstart. De installateur terug laten komen.



#3 Miriam

Miriam

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 posts

Posted 16 December 2017 - 06:58 PM

Lekkend rookgaskanaal, maar dat moet je ook ruiken zeker bij de opstart. De installateur terug laten komen.


Hartelik dank voor het meedenken!!

#4 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 posts

Posted 18 December 2017 - 02:34 PM

heb je het rookkanaal wel naar de nok van de woning? ander krijg je te maken met terugslag en dat vind je ook in huis.



#5 Miriam

Miriam

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 posts

Posted 18 December 2017 - 05:49 PM

heb je het rookkanaal wel naar de nok van de woning? ander krijg je te maken met terugslag en dat vind je ook in huis.


Wij hebben een rvs pijp getrokken door een bestaande gemetselde schoorsteen! Woensdag komt de instalateur,ben benieuwd!
Ook de zijraampjes worden zwart,grote raam niet. Heb het idee dat ook het kachelkoord beschadigd is.

#6 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • PipPipPip
  • 328 posts

Posted 18 December 2017 - 08:26 PM

Dit hebben jullie zelf gedaan? Tot hoe hoog is de pijp in de gemetselde schoorsteen gestoken?

Is dit wel voldoende afgesloten.

Ik kan mij voorstellen dat de roet door de gemetselde schoorsteen weer naar beneden komt.

Wij horen het wel van u.



#7 Miriam

Miriam

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 posts

Posted 19 December 2017 - 10:26 AM

Dit hebben jullie zelf gedaan? Tot hoe hoog is de pijp in de gemetselde schoorsteen gestoken?
Is dit wel voldoende afgesloten.
Ik kan mij voorstellen dat de roet door de gemetselde schoorsteen weer naar beneden komt.
Wij horen het wel van u.


Nee hoor,dit heeft de instalateur gedaan!! De pijp gaat tot op het dak.....en daar is een kap geplaatst.

#8 Kalorpetite

Kalorpetite

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 posts

Posted 29 December 2017 - 03:48 PM

Goedemiddag, ik heb me geregistreerd omdat ik graag een positieve ervaring met jullie deel. Ik bezit sinds kort een Kalor of Artel Petite. Ik heb bewust gekozen voor de (foute )korte afvoer van 2m. Dit ondanks dat het van alle kanten wordt afgeraden. Waarom toch? Omdat een pijp naar de nok een te grote operatie en investering zou zijn. (zonnewering-zonnepanelen) in de weg. Bovendien is het voor ons een bij verwarming en er zijn ook verkopers die de korte pijp aanbevelen als de methode van voorkeur. Maar hierover zullen we het wel nooit eens worden  ;)

Nu naar het onderwerp roet. Bij de eerste 5 ontbrandingen had ik roet in de kachel. Dus echt ieder hoekje helemaal zwart. Dit was 20 min werk om iedere keer 'schoon' te maken. De kachel heeft voldoende zuurstof maar de trek deugt natuurlijk niet door de korte pijp en doordat de uitmonding op de wind is gericht. Ik begon al spijt te krijgen van de aankoop en het huilen stond me nader dan het lachen.

Op naar mijn handelaar in Emlichheim. Deze zag de foto's van het roet, maar speelde de vermoorde onschuld. "oh dat is normaal" Nou dat vind ik natuurlijk niet. Het glas schoonmaken is echt minder werk dan de hele kachel ontdoen van roet. Daarom aan hem gevraagd of de rook ventilator wat harder zou kunnen meewerken. Dit bleek de oplossing. Ik heb haar nu op 1900 (toeren) gezet i.p.v. de lagere fabrieksinstelling. De kachel blijft nu helemaal helder van binnen en een veel beter vlam beeld. Ook buiten is er nog geen sprake van roetvorming. Ik gebruik 80 pijp met 130 dubbel voor de doorvoer en ik gebruik Prospan pellets.

Groet Ronald 



#9 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • PipPipPip
  • 328 posts

Posted 29 December 2017 - 06:12 PM

Nou dat was een handige leverancier in Emlichheim, dat hij dit niet zelf kon bedenken.
Belooft wat voor de toekomst met problemen en garantie

#10 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 posts

Posted 02 January 2018 - 09:17 AM

@ kalorpetite gefeliciteerd je hebt zojuist een fijnstof kanon gecreƫerd, de waarden van de pelletkachel worden afgesteld op een trek van 10 tot 12 pascal en een volwaardig rookkanaal.
Er wordt subsidie gegeven op duurzaam stoken en dat kan ook zeker met de juiste installatie.. maar op deze manier zul je het milieu alleen nog maar meer belasten.



#11 Jan Bakker

Jan Bakker

    volwaardig lid

  • Members
  • PipPip
  • 12 posts

Posted 14 February 2018 - 01:48 PM

@ kalorpetite gefeliciteerd je hebt zojuist een fijnstof kanon gecreƫerd, de waarden van de pelletkachel worden afgesteld op een trek van 10 tot 12 pascal en een volwaardig rookkanaal.
Er wordt subsidie gegeven op duurzaam stoken en dat kan ook zeker met de juiste installatie.. maar op deze manier zul je het milieu alleen nog maar meer belasten.

 

trek in een schoorsteen welke is voorzien van een rookgasventilator ?? dus de kachel heeft een gedwongen rookgas afvoer ( rookgasventilator )......... en dan trek ?

trek is trouwens ook een verkeerd woord, dat bestaat niet het is warme lucht wat natuurlijk opstijgt dus het wordt van onderen naar boven gedrukt, de rookgas wordt 

boven aan de pijp er niet uitgetrokken.

De inwendige rookgaszijdige weerstand van de kachel is zo groot dat een normale rookgasafvoer voor niet genoeg drukverschil kan zorgen, daarom is een rookgasventilator noodzakelijk

deze perst de verbrandingslucht door de pijp naar buiten, of het nou een gevel doorvoer of boven de nok uitsteekt maakt niks uit, of er moet een grote hoge gevel naast staan zodat je een drukvlak hebt

Alleen als je de gevel opening recht in de wind hebt zitten , en de wind zo sterk in de pijp blaast zodat de rookgasventilator niet genoeg luchtopbrengst heeft om dit te vereffenen 

zal je kachel uit gaan doordat er niet genoeg drukverschil optreed ( storing ), maar omdat een pelletkachel niet zoals een gaskachel direct uit gaat ( pellets blijven nog even branden )

kan dit vuile ruiten of roet opleveren, als de rookgas in de kamer komt zal je rookgas afvoer niet luchtdicht zijn, dit omdat de meeste pellet kachels een gesloten toestel zijn.

de voorkeur is gewoon om door het dak te gaan en of dat nou onder of boven de nok is maakt niets uit, een gevel uitmonding is niet het meest optimale omdat je last van wind kan 

krijgen zoals ik beschreef, verder maakt dat niks uit.

en die verhalen dat je brand kan krijgen omdat je een geveldoorvoer gebruikt is flauwekul, meestal krijg je brand omdat men aan het knoeien is en dat kan net zo goed met een verticale rookgas

als met een geveldoorvoer, maar waar heb ik het over zit nog maar 35 jaar in het vak natuurlijk...............



#12 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 posts

Posted 14 February 2018 - 02:03 PM

de testen en veiligheden die op een pelletkachel zitten zijn getest met 10 tot 12pa iets wat je niet haalt met een geveldoorvoer, daarnaast is ook de kachel software op deze trek afgesteld.

er is niet voor niks een compleet onderzoek waar pelletkachels met een geveldoorvoer worden opgespoord en een stookverbod krijgen.

nieuwe technieken zijn er zeker en je bent nooit te oud om te leren ook niet na 35 jaar.



#13 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • PipPipPip
  • 328 posts

Posted 14 February 2018 - 02:04 PM

Trek wordt veroorzaakt door dat de warme lucht opstijgt en een relatieve onderdruk veroorzaakt in de kachel en daar verse lucht aanzuigt.

De rookgasventilator zorgt er in eerste instantie voor dat de kachel gaat branden een goede rookgasafvoer zorgt ervoor dat mocht de stroom uitvallen de kachel zonder gevaar uit kan branden.

Als de kachel door een gevel doorvoer uitgeblazen wordt en de veiligheids voorziening van de pelletkachel laat verstek gaan dan zal deze steeds meer pellets laden totdat een overvloed hiervan in de brand gaat.

Wat betreft de uitmonding boven de nok ben ik het met u eens als deze niet geheel boven de nok uitkomt maar wel door het dak heen zal dit weinig gevolgen hebben.

Ik denk niet dat er al 35 jaar pelletkachels verkocht worden in Nederland.



#14 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • PipPipPip
  • 328 posts

Posted 14 February 2018 - 02:05 PM

In welk onderzoek worden pelletkachels met een geveldoorvoer opgespoord en verboden?



#15 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 posts

Posted 14 February 2018 - 02:36 PM

Niet alleen in Friesland ook andere regio's komt dit nu http://www.frieschda...asp?artID=73963



#16 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • PipPipPip
  • 328 posts

Posted 14 February 2018 - 02:43 PM

Dat artikel heb ik al meerder malen voorbij zien komen Ik heb  niet iets gelezen over een stook verbod



#17 Kalorpetite

Kalorpetite

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 posts

Posted 15 February 2018 - 12:24 PM

Ik ga me hier niet bemoeien (vermoeien) met de discussie kan een korte rookafvoer wel of niet. Het is zonder meer waar dat een lange hier beter is dan een korte  ;) maar dat een korte onveilig is per definitie bestrijd ik. Ik heb inmiddels enkele maanden stookervaring met mijn 2m hoge afvoer. Ik nodig iedereen uit om te komen kijken bij mijn brandende kachel. (On)veiligheid zit door mijn ogen bij de stoker i.p.v. de techniek. Ik stook tussen 18 en 22 uur en na iedere branding wordt de kachel helemaal schoon gezogen. De kachel brand nooit zonder toezicht en de pijp ga ik twee keer per jaar vegen. Bij storm wordt er niet gestookt. Helaas zijn er ook mensen die veel stoken en vrijwel niets aan onderhoud doen en daar ontstaat brand volgens mij. Tot slot citaat "je hebt een stofkanon gemaakt". Kom maar kijken en ik laat je zien dat er niet meer stof is dan anders. Hout stoken veroorzaakt roet en stof dit wijten aan een korte afvoer is onzin.



#18 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • PipPipPip
  • 328 posts

Posted 15 February 2018 - 01:55 PM

Uw 2 m hoge afvoer zal overlast geven op alle boven liggende ventilatie voorzieningen van de woningen in de omgeving.

De fijnstof en rook wordt onvoldoende verdund dat verblijf in de directe omgeving van de rookgasafvoer slecht is voor de gezondheid.

Ik ben het met u eens wat betreft de veiligheid op de manier waarop u stookt, maar ja vaak wordt foutief advies gegeven om maar een kachel te kunnen verkopen.



#19 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • PipPipPip
  • 328 posts

Posted 15 February 2018 - 03:46 PM

Miriam hoe is het verder afgelopen met de installateur

#20 Kalorpetite

Kalorpetite

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 posts

Posted 15 February 2018 - 07:24 PM

Uw 2 m hoge afvoer zal overlast geven op alle boven liggende ventilatie voorzieningen van de woningen in de omgeving.

Goed punt en dat is precies de reden dat wij stoken tot 22u zodat de buren zonder overlast kunnen slapen. Aan de andere kant zijn bijna alle nieuwbouw van mechanische luchtverversing voorzien. Deze halen de verse lucht van het dak. Als hier de stookafvoer uitmond, dan zou je dus op geen enkele manier gezond kunnen stoken.

Lang verhaal kort; gezond hout stoken zonder milieu-omgeving overlast bestaat niet. Helemaal geen hout stoken is voor het milieu het beste. Wachten op een elektrische kachel met de stralingswarmte van een houtkachel  :rolleyes:



#21 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • PipPipPip
  • 328 posts

Posted 16 February 2018 - 11:02 AM

Mechanische lucht verversing zuigt de lucht toch uit de woning, blaast geen lucht naar binnen.

Door in de keuken woonkamer douche c/q badkamer een ventilatie rooster toe te passen dan kan er verse lucht naar binnen stromen, zit daar dan een uitmonding van een pelletkachel dan gaat het niet goed. 



#22 Kalorpetite

Kalorpetite

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 posts

Posted 16 February 2018 - 03:47 PM

Je hebt gelijk nooit te oud om te leren






Hosting en Seo door
scheiding