Jump to content


Photo

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
2 replies to this topic

#1 Egbert

Egbert

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 1 posts

Posted 16 November 2013 - 09:02 PM

Hallo,

 

Ik heb een Benekov pelling 27 pellet cv kachel. Deze stond in het huis toen ik hem kocht. Eindelijk alle zover dat hij kan draaien alleen heb telkens problemen met de vijzel. Deze loopt vast waardoor de pennen van de zekering knappen. 

Ik snap niet hoe dit kan. Hij heeft het nu net 3 wk zonder problemen gedraaid. Ook geen andere pellets gebruikt. Heb hem al 3x helemaal schoon gemaakt. Ook alles uit de vijzel. Ik heb geen idee wat nu nog te doen. 

Weet iemand raad?

 
Gr. Egbert

 



#2 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 posts

Posted 17 November 2013 - 03:07 PM

Welke pellets worden er gestookt? En is het zeker weten geen stof wat zich bij het lager van de vijzel op hoopt?

#3 Gast_oudere pelletstoker_*

Gast_oudere pelletstoker_*
  • Guests

Posted 09 January 2014 - 01:24 PM

 

Hallo,

 

Ik heb een Benekov pelling 27 pellet cv kachel. Deze stond in het huis toen ik hem kocht. Eindelijk alle zover dat hij kan draaien alleen heb telkens problemen met de vijzel. Deze loopt vast waardoor de pennen van de zekering knappen. 

Ik snap niet hoe dit kan. Hij heeft het nu net 3 wk zonder problemen gedraaid. Ook geen andere pellets gebruikt. Heb hem al 3x helemaal schoon gemaakt. Ook alles uit de vijzel. Ik heb geen idee wat nu nog te doen. 

Weet iemand raad?

 
Gr. Egbert

 

Hallo,

 

de meeste Benekov kachels hebben een vijzel die aan een kant gelagerd is en hebben daardoor de neiging vooral  als er pellets gebruikt worden met veel stof om te gaan slingeren aan de uiteinde waardoor bovenmatige slijtage optreed aan de uiteinden van de vijzel en daardoor zoveel ruimte in de vijzelbuis ontstaat dat de pellets zich gaan ophopen en zodoende de vijzel zwaar gaat lopen en de (veiligheids-)breekbout  afbreekt. Pas op bij vervanging van deze bout wel de goede treksterkte gebruiken ander is ie zo weer stuk en een te harde zorgt voor nog meer ellende (bv verbrande motor). 

Resume: controleer de vijzel op slijtagee  (dan is de buiten omtrek van de vijzel kleiner aan het eind en ook de buis is dan uitgesleten) dit kun je (laten) oplassen of geheel vervangen. Hiervoor zijn er goede Benekov leveranciers in Nederland.






Hosting en Seo door
scheiding