Jump to content


Photo

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
10 replies to this topic

#1 Reinos

Reinos

    volwaardig lid

  • Members
  • PipPip
  • 28 posts

Posted 20 October 2017 - 09:54 PM

Goedeavond,

Ik ga een nordic fire natura 7 plaatsen in mijn woonkamer op een houten vloer. Door het gewicht van de kachel (150 kg) ben ik bang dat deze mijn houten vloer gaat beschadigen of een afdruk gaat achter laten van de poten. Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik kan op mijn werk een keramische of composieten onderplaat maken omdat wij aanrechtbladen maken van deze materialen. Dit geeft natuurlijk wel extra bescherming maar weet nog niet of dit er mooier gaat uitzien.

Hoor graag wat jullie ervaringen zijn.

#2 Adeo

Adeo

    groot gebruiker

  • Members
  • PipPipPip
  • 105 posts

Posted 21 October 2017 - 09:14 AM

Kan met een (deels ronde) keramische of composieten plaat er best een mooier geheel van maken, zeker als je zelf de mogelijkheden hebt om dit te fabriceren.

Voordelen van zo'n plaat onder de kachel is een betere drukverdeling van het gewicht , en als je het deurtje van de kachel opentrekt voor onderhoud komt daar wel eens wat rommel/as vrij, en is dan makkelijk schoon te maken.

Kachel hier staat op een marmeren vloer en is dus na een beurt aan de kachel ook zo weer schoon.



#3 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • PipPipPip
  • 328 posts

Posted 21 October 2017 - 10:12 AM

Een plaat onder de kachel geeft het geheel een mooie uitstraling.

Altijd doen



#4 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 posts

Posted 23 October 2017 - 10:05 AM

Een plaat onder de kachel is zelfs verplicht door het bouwbesluit bij brandbare ondervloeren zoals hout tapijt of laminaat.
Je bent verplicht om het toestel af te schermen van brandbare delen.



#5 Reinos

Reinos

    volwaardig lid

  • Members
  • PipPip
  • 28 posts

Posted 23 October 2017 - 10:56 AM

Een plaat onder de kachel is zelfs verplicht door het bouwbesluit bij brandbare ondervloeren zoals hout tapijt of laminaat.
Je bent verplicht om het toestel af te schermen van brandbare delen.

Ok dan maak ik een keramische onderplaat van 6 mm. Ik geef deze dan dezelfde rondingen die de kachel heeft. Mijn natura 7 heeft witte zijpanelen dus lijkt het me mooi om deze in de onderplaat terug te laten komen. Ik zal wel een foto maken als het geheel klaar is. (PS. Foto's plaatsen vind ik wel wat lastig door de geringe grootte die bestanden maar mogen hebben)



#6 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • PipPipPip
  • 328 posts

Posted 23 October 2017 - 11:46 AM

Een prijs technische interessante oplossing is een 9 tal vloertegels in passende kleur onder de kachel te leggen.

Op laminaat met een plakplint insluiten.



#7 Adeo

Adeo

    groot gebruiker

  • Members
  • PipPipPip
  • 105 posts

Posted 23 October 2017 - 07:10 PM

Reinos hoeft niet op een tegeltje meer of minder te kijken, hij maakt de plaat gewoon zelf  :D



#8 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • PipPipPip
  • 328 posts

Posted 23 October 2017 - 08:32 PM

Ik denk dat hij dit laat doen

#9 Reinos

Reinos

    volwaardig lid

  • Members
  • PipPip
  • 28 posts

Posted 23 October 2017 - 09:17 PM

Ik denk dat hij dit laat doen


Yep. Ik werk bij Jetstone (binnendienst). Wij zijn een grote producent op het gebied van aanrechtbladen. Een opkomend materiaal in deze branche is keramiek en is ook voor bijvoorbeeld kachel omlijstingen een goed product door de hoge kras en hitte bestendigheid. En ja dan kan ik inderdaad kosten technisch een mooi keramisch onderplaatje laten maken met dezelfde radius als die van de kachel.

#10 Aaron

Aaron

    volwaardig lid

  • Members
  • PipPip
  • 22 posts

Posted 10 November 2017 - 04:01 PM

6mm?

Als  je houten vloer perfect vlak is, anders zou ik iets dikkere nemen van deze plaat.

 

Niet alleen onder maar  vooral ook ervoor wegens de aslade legen.



#11 Reinos

Reinos

    volwaardig lid

  • Members
  • PipPip
  • 28 posts

Posted 11 November 2017 - 11:18 PM

6mm?
Als  je houten vloer perfect vlak is, anders zou ik iets dikkere nemen van deze plaat.
 
Niet alleen onder maar  vooral ook ervoor wegens de aslade legen.


https://ibb.co/hrxiaw
https://ibb.co/bTQrTG
https://ibb.co/cdWLNb
https://ibb.co/how9Fw

Hoop dat de link werkt. Hier zijn enkele foto’s van de onderplaat die ik gemaakt heb. Ben zeer tevreden over het resultaat en vind dat het ook goed staat bij mijn kachel. Heb een mal gemaakt van de bovenzijde van de kachel en daarna een offset van + 20 mm. Dus de onderplaat 20 mm groter maar volgt wel dezelfde radius.




Hosting en Seo door
scheiding