Ga naar inhoud


Houtrook


13 replies to this topic

#1 Gast_Skippy_*

Gast_Skippy_*
  • Guests

Geplaatst op: 11 November 2021 - 11:05 AM

Ik hoor lees en zie veel voorbij komen over houtrook, nu zijn hier verschillende meningen over maar ben benieuwd naar de mening van de gebruiker maar ook naar die van iemand die er eventueel last van heeft.
Wij stoken nu een houtkachel en zijn voornemens om over te gaan schakelen op een pelletkachel. 

De grootste reden voor ons is omdat we gewoon minder tijd hebben om hout te halen en te stapelen en absoluut niet willen stoken met oven gedroogd hout.
Ik heb nu een aantal mensen gesproken die van hout over zijn gegaan op pellets en qua buren hier heel erg blij mee zijn omdat je het niet meer ruikt.
Maar ik spreek ook mensen die een pelletkachel hebben waar de buren hem wel ruiken... hoe kan dit? is dat instelling technisch, de installatie of het feit dat de kachel gewoon niet goed functioneert?

Ik weet dat met de houtkachel ook wel eens iets geur er is maar dat is puur als we hem opstarten en alles koud is..als je netjes stookt is er niks aan de hand.

Wat is jullie mening hier in?

 



#2 Gast_Fred_*

Gast_Fred_*
  • Guests

Geplaatst op: 11 November 2021 - 11:45 AM

Stoken nu een goede 3 jaar op een pelletkachel en hebben absoluut geen last van houtrook zoals je dat noemt.. ik denk als je wat ziet is het condens tijdens de opstart maar dan ook is de reuk te verwaarlozen.



#3 Arnold21

Arnold21

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 23 Posts:

Geplaatst op: 11 November 2021 - 12:28 PM

Onze pelletkachel rookt alleen even tijdens het opstarten, als de pellets nog net niet branden.
Verder ruik je hem niet.

#4 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 11 November 2021 - 02:09 PM

Je hebt natuurlijk goede kachels en wat mindere kachels. Je hebt mensen die een houtkachekl kunnen stoken en je hebt er die dat niet kunnen. Inm de begin jaren toen de pelletkachels in opmars kwamen, waren er mensen die een spotgoedkope pellet kachel en die de rookgasafvoer zo door de gevel propte en bruinkoolachtige pellets stookten, Wel heel goedkoop maar dat zorgde er wel voor dat pelletkachel een negatieve waardering kreeg. Nu zijn er meer regels en ook betere kachels te koop. Bij het opstarten zie je wel rook maar het ruikt lang zo sterk niet als een houtgestookte kachel.  In de pelletkachels zitten veel sensoren die alles goed in gaten houden en er voor zorgen dat het stookproces optimaal verloopt. Als je een nette pelletkachel aanschaft met een goed aangelegd rookgaskanaal en stook met kwaliteitspellets, zul je de buren niet horen klagen. 


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#5 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 11 November 2021 - 08:07 PM

buur met scherpe neus ruikt alles :D



#6 Gast_Mitchel_*

Gast_Mitchel_*
  • Guests

Geplaatst op: 12 November 2021 - 08:52 AM

Ja als die niet wat ruikt zijn dat de eerste symptomen van corona zeggen ze :o  :lol:

maar serieus sinds die lobby er is voor houtrook denken mensen echt dat elke vuurtje slecht is maar die elektrische auto is zooooo geweldig :rolleyes: kijk eens wat voor footprint die achter laat dan



#7 Gast_Filip_*

Gast_Filip_*
  • Guests

Geplaatst op: 13 November 2021 - 07:26 AM

10 jaar gestookt met hout en was het grondig beu.hout kleinen of kopen .het alle dagen uitkuisen ervan.Heb nu al een jaar of 4 een pelletkachel en vind het heel gemakkelijk en bovendien ook heeel proper.hier ook bij het pas aansteken van de kachel wat rook die uit de schoorsteen komt maar da is ook maar een paar minuten en geloof mij.heb al verschillende keren buiten gaan kijken als hij goed brand en ik geriek ier niets van mijn kachel in tegenstelling van vroeger met hout.

#8 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 15 November 2021 - 10:28 AM

Al een decennia lang wordt er een rookfilter ontwikkelt die zowel de rook als de fijnstofdeeltjes voor 92% filtert. Jammer dat daar geen subsidie op wordt gegeven en dat de ontwikkeling zich niet meer toelegd op de particuliere sector met rookgaskanalen. Hoewel er al enige exemplaren te koop zijn, zoals die van ABCAT, is het aanbod erg summier en bovendien nog erg kostbaar.  Wil je meer weten hierover? google dan eens op electrostatic precipitator

 


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#9 Arnold21

Arnold21

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 23 Posts:

Geplaatst op: 15 November 2021 - 02:57 PM

Ik heb hier zelf ook al eens aan gedacht middels een cycloon in het afvoerkanaal van de pelletkachel om het stof er op die manier er zoveel mogelijk uit te halen, maar die moet dan wel binnen geplaatst worden i.v.m. condensvorming en ik heb nog geen geschikte cycloon kunnen vinden voor die diameter.

#10 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 15 November 2021 - 06:39 PM

vergeet kletskoek over propere pelletkachel. stank is ijl, chemisch en misleidend door weinig rook uit schoorsteen.

ultra fijnstof is nog schadelijker en gaat door elke filter.
 



#11 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 16 November 2021 - 11:47 AM

vergeet kletskoek over propere pelletkachel. stank is ijl, chemisch en misleidend door weinig rook uit schoorsteen.

ultra fijnstof is nog schadelijker en gaat door elke filter.
 

Je hebt helemaal gelijk, maar we doen ons best om het voor de omgeving zo aangenaam mogelijk te houden.


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#12 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 19 November 2021 - 10:19 AM

rookfilter kost meer als chinese kachel en gevel afvoer samen



#13 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 28 December 2021 - 06:03 PM

binnenkort verplichte apk-keuring voor pelletkachels en afvoer door de gevel stookverbod :P



#14 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 28 December 2021 - 06:06 PM

dvhn.nl/extra/Bracheorganisatie-pleit-voor-verplichte-keuring-van-hout-en-pelletkachels-om-overlast-houtstook-tegen-te-gaan-27336431.html

 





Reageer op dit onderwerp



  


Hosting en Seo door
scheiding