Ga naar inhoud


Reageren op Storing Met Mijn Dielle Pelletkachel


Bericht opties

  • Maak het plaatje compleet zoals het voorbeeld rechtsboven in het kader.
  of Annuleer


Onderwerp samenvatting

Marinus52

Geplaatst 14 February 2024 - 07:45 PM

Lijkt me een sturing probleem van het programma. Het mag natuurlijk niet zo zijn de de pennen blijven gloeien. Dit kost je ook 5ooW aan stroom. Geen idee wat je daaraan zelf zou moeten doen. Het systeem laten doormeten door een monteur met Dielle achtergrond lijkt me de enige oplossing.


Geplaatst 11 February 2024 - 02:51 PM

Wij hebben hier een Dielle Ostro Tube 100 Turbo, waarbij die sinds 2 dagen niet meer geheel afkoelt. Na uitschakelen en doven vuur zie ik namelijk de rode gloed in de branderpot, maar ook een rode gloed bij de 2 ronde buizen van de gloeipennen. De rookgastemperatuur blijft stabiel op 50 graden, waar dat normaliter, als de kachel uit staat, natuurlijk zo rond kamertemperatuur (18 graden) is. Iemand een idee wat hier aan de hand kant zijn?

Ik heb nu maar eens geheel de spanning van de kachel gehaald om te checken. Dan koelt de kachel wel af. Maar zodra ik de spanning erop zet, dan gaan de gloeipennen ook weer direct aan.

Het valt me op dat de gloeipennen dus, als de kachel uit staat (wel met spanning erop) warmte afgeven niet in de branderpot maar ergens halverwege. Opstarten van de kachel, waarbij de gloeipennen de pellets in de branderpot doen ontbranden, werkt wel gewoon.


GermWentink

Geplaatst 05 February 2024 - 12:38 PM

Fijn dat het weer werkt! de "Rolls Roys onder de pelletkachels" is volgens mij de MCZ  :D


Marinus52

Geplaatst 02 February 2024 - 12:32 PM

Mijn probleem met de Dielle Scirocco evo 60 uit 2016 was dus niet de vijzelmotor maar het achterste glijlager van de onderste vijzelas. Na demontage bleek er een slijtspoor te zitten in de koperen lagerbus waarschijnlijk ontstaan door vervuiling van een steentje of ander hard materiaal. De vijzelas liep daardoor moeilijk en gaf het een hard piep geluid. Ik heb een nieuw glijlager gekocht en na montage was het weer heerlijk stil. Wel even een  om het tandwiel te demonteren. Er zit een hard metalen pin door de as die moeilijk te verwijderen is. Ik heb 5 dagen lang de pin ingespoten met WD40 en toen met een 4mm doorslag uiteindelijk de pin verwijderd.

PS: Op de plek waar de vijzelas aan de voorkant uit de gietijzeren branderpot komt zit helemaal geen lagering. Het is hier dus metaal op metaal. De opening was helemaal uitgesleten (wel 4 mm) en maakte vooral bij opstarten een hard brommend geluid. Hier heb ik dus ook een koperen glijlager ingezet.  

Het lijkt op kinderziektes van de Dielle want het schijnt dat de lagering van de as nu verbeterd is. Al met al vind ik de kwaliteit van de zgn "rolls Roys onder de pelletkachels" ver beneden peil.


Geplaatst 27 January 2024 - 05:16 PM

Ik heb hier een Dielle met een defecte tandwielkast   nr k9177155   waar koop ik deze  of past een K9177158  ook.

ik zal de maten eens nameten


Geplaatst 28 December 2023 - 11:14 AM

vijzelmotor dielle

 

https://www.pelletka...0-k9177158.html

 

 

 


Geplaatst 24 December 2023 - 09:48 PM

Hallo, ook ik hetzelfde probleem. Dielle is gewoon een slechte kachel, veel te duur en waardeloos in after-sales en service. Ik heb nu 6 jaar een Dielle Maestrale. Vorig jaar de toevoer motor/wokkel vervangen na vastlopen. Daar moest ik meer dan 6 maanden op wachten. Dielle heeft GEEN echte importeur waardoor onderdelen niet te krijgen zijn. Er zou toen een gelagerd model in komen. Deze heeft het nu na 1 maand gebruik ook begeven. Alles zit weer muurvast. In de 6 jaar is hij 5 stookseizoenen gebruikt (1 winter niet kunnen gebruiken omdat ze geen onderdelen konden leveren). Eigenlijk is er altijd iets met de Dielle. Het automatisch ontsteken is een drama. Vaak gooit hij gewoon de pellets over de branderbak en als je er niet bij bent, ligt je hele kachel vol, want automatisch stoppen kan hij niet. Ook na 2 maal vervangen van de gloeipennen, doet hij het nog steeds niet. Professioneel geplaatst, lange recht pijp door het dak, veel trek, dus daar zit het probleem. niet.  Kachel wordt elk jaar minstens 1 keer onderhouden door servicemonteur, maar ook dat helpt eigenlijk niet. Het is Italiaanse zooi. Zelf kun je er niets aan doen. Je kan niet bij schroeven (allemaal zelftappende rommel). Je kan het pellet-reservaat nog niet eens leegmaken om te kijken of er wellicht iets vastzit. 

Nu zitten we weer minsten 3-4 weken zonder kachel, want servicemonteurs zijn er niet te vinden of hebben lange wachttijden. En dan is het nog de vraag of er weer iets uit Italie besteld moet worden. Dat wordt waarschijnlijk nog voor de winter een andere kachel. Verlies maar nemen en noooooit meer een Dielle. 

Heb je de vijzelmotor zelf vervangen en waar heb je de motor gekocht?


Geplaatst 22 December 2023 - 03:19 PM

Mijn Dielle Scirocco uit 2016 begint nu weer kuren te krijgen. Vanaf het opstarten maakt de kachel harde squwietzz geluiden. Niet om aan te horen. Zou dit ook aan de tandwielen van de vijzelmotor kunnen liggen?

Geplaatst 21 November 2023 - 12:09 PM

Hallo, ook ik hetzelfde probleem. Dielle is gewoon een slechte kachel, veel te duur en waardeloos in after-sales en service. Ik heb nu 6 jaar een Dielle Maestrale. Vorig jaar de toevoer motor/wokkel vervangen na vastlopen. Daar moest ik meer dan 6 maanden op wachten. Dielle heeft GEEN echte importeur waardoor onderdelen niet te krijgen zijn. Er zou toen een gelagerd model in komen. Deze heeft het nu na 1 maand gebruik ook begeven. Alles zit weer muurvast. In de 6 jaar is hij 5 stookseizoenen gebruikt (1 winter niet kunnen gebruiken omdat ze geen onderdelen konden leveren). Eigenlijk is er altijd iets met de Dielle. Het automatisch ontsteken is een drama. Vaak gooit hij gewoon de pellets over de branderbak en als je er niet bij bent, ligt je hele kachel vol, want automatisch stoppen kan hij niet. Ook na 2 maal vervangen van de gloeipennen, doet hij het nog steeds niet. Professioneel geplaatst, lange recht pijp door het dak, veel trek, dus daar zit het probleem. niet.  Kachel wordt elk jaar minstens 1 keer onderhouden door servicemonteur, maar ook dat helpt eigenlijk niet. Het is Italiaanse zooi. Zelf kun je er niets aan doen. Je kan niet bij schroeven (allemaal zelftappende rommel). Je kan het pellet-reservaat nog niet eens leegmaken om te kijken of er wellicht iets vastzit. 

Nu zitten we weer minsten 3-4 weken zonder kachel, want servicemonteurs zijn er niet te vinden of hebben lange wachttijden. En dan is het nog de vraag of er weer iets uit Italie besteld moet worden. Dat wordt waarschijnlijk nog voor de winter een andere kachel. Verlies maar nemen en noooooit meer een Dielle. 


Geplaatst 21 November 2023 - 12:01 PM

Hallo! Hetzelfde probleem heb ik ook. Tweede keer in twee jaar tijd.
De motor zit eigenlijk los in zijn houder/chasis.
Daardoor wrikt de motor heen en weer en slijt de binnenkant van de tandwielkast kapot.

De tandwielen grijpen niet meer in elkaar waardoor het niet meer werkt.
Ik heb nu de tweede motor besteld in Italie.
Een goede oplossing heb ik eigenlijk nog niet gevonden.
Iemand anders wel?

Vrg,

Patrick 

 


Bekijk het complete onderwerp (nieuw venster)

Hosting en Seo door
scheiding