Ga naar inhoud


lampen
zonnepanelen
laptops4all
Foto

Alarm 8 Onderdruk Ravelli Natural 7

alarm 08 onderdruk ravelli

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
21 replies to this topic

#1 superdive

superdive

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 9 Posts:

Geplaatst op: 22 May 2017 - 07:25 AM

Onlangs een Ravelli Natural 7 gekocht en deze aangesloten op de bestaande gemetselde schoorsteen waar ik een nieuwe dubbelwandige flex 100 doorheen heb getrokken. De kachel is direct aangesloten op een T-stuk 80-100-100 dus verloopt meteen vanuit de kachelaansluiting van 80 naar 100mm. Vervolgens zonder bochten in 1 rechte lijn van ca. 10m naar boven. De bestaande betonnen metoorkap op de schoorsteen heb ik gehandhaafd en daar de flex met rvs kabel als ware ingehangen. De kachel start goed op maar geeft in de werkingsfase een onderdruk alarm (AL-08) Bij het overbruggen van de vacuum schakelaar functioneert de kachel goed. Dit is natuurlijk geen oplossing. Gebaseerd op de ervaringen hier, denken jullie dat de oplossing ligt in een andere trekkap? of de vacuumschakelaar vervangen?  slangetje doorgeblazen ed. is al geprobeerd maar levert niets op. Iemand tips omtrent te volgen werkwijze ?



#2 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 22 May 2017 - 11:29 AM

Heeft de pelletkachel al eens gebrand of is hij volledig nieuw?



#3 superdive

superdive

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 9 Posts:

Geplaatst op: 22 May 2017 - 12:49 PM

De kachel is nieuw



#4 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 23 May 2017 - 09:38 AM

kijk even of het toestel zonder rookkanaal buiten wel wil starten met een pijpje naar achteren puur voor de test.

dan kan het zijn dat bijvoorbeeld de krantenprop nog in de pijp zit maar het is ook mogelijk dat uw onderdruksensor defect is en deze vervangen moet worden.

u kunt altijd uw dealer even vragen of hij deze wil vervangen na deze test.



#5 superdive

superdive

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 9 Posts:

Geplaatst op: 23 May 2017 - 02:39 PM

Het toestel werkt buiten wel. Toch het rookkanaal dan neem ik aan. Als ik aan het rookkanaal voel, merk ik goed de wisseling van trek afhankelijk van de wind. Kanaal toch te smal of misschien anti valwind kap?

#6 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 26 May 2017 - 07:29 AM

pak een plastic zakje en trek die over de buis heen kun je zien hoe het rookkanaal reageert, wil hij het plastic zakje er elke keer afdrukken weet je genoeg.

kan zelfs met de kachel ervoor en dan de plastic zak op de inlaat buis maar de kachel nooit starten als de zak erop zit.



#7 superdive

superdive

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 9 Posts:

Geplaatst op: 29 May 2017 - 02:00 PM

Heb een zakje voor de inlaat gehouden en het zakje beweegt zowel lichtjes naar binnen maar ook naar buiten.

#8 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 29 May 2017 - 09:50 PM

hoe hoog is het gemetselde kanaal? komt deze boven de nok van de woning uit?



#9 superdive

superdive

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 9 Posts:

Geplaatst op: 30 May 2017 - 06:29 AM

Het gemetselde kanaal is ca. 7,5 m (20x20cm vierkant) en is het bestaande schoorsteenkanaal waar voorheen een open haard op aangesloten is geweest. Deze komt uit in de schoorsteen die boven de nok van het huis uitkomt. (zie ook omschrijving in mijn 1e post)  De flex is in het bestaande kanaal aangebracht en met rvskabel aan de bestaande meteoorkap opgehangen. Beneden is het bestaande kanaal afgewerkt met een aluminium plaat (rozet) van 4mm dik waar een nisbus 100 is geplaatst. (zie foto's)  

  • WhatsApp Image 2017-05-14 at 21.36.00.jpeg
  • 20170327_170246_kl.jpg


#10 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 30 May 2017 - 11:45 AM

de sensor in je kachel werkt als volgt:

 

er zit een slangetje aan de uitlaatpijp of bij sommige in de stookkamer deze zal wanneer hij zijn rookgasniet kwijt kan dus druk in de stookkamer krijgt via het slangetje een schakelaar in je onderdruksensor activeren.

U heeft geprobeerd de kachel te starten buiten en dat deed hij wel echter op het rookkanaal niet.

met het plastic zakje zag u dat hij op en neer beweegt wat kan aangeven dat er toch valwind is.

U kunt proberen te starten met de meteoorkap open en eventueel toch even kijken of er geen prop oid in het kanaal zit.
Heeft u de kachel via een erkend dealer? dan kan deze ook (verplicht) langskomen om uw pelletkachel in werking te stellen.
Let er ook op dat een kanaal na het plaatsen van een flexibel kanaal afgestort moet worden met vermiculite om hem te isoleren anders heeft u kans op condens.



#11 superdive

superdive

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 9 Posts:

Geplaatst op: 31 May 2017 - 07:04 AM

Gisteren de kachel gestart met de meteoorkap open en voordien het kanaal geveegd, helaas nog steeds de melding. Het contact met de dealer verloopt moeizaam. Heb ook contact gehad met Ravelli, echter verwijzen zij weer naar de dealer.

 

Wat me inmiddels wel is opgevallen, Ravelli beveelt aan om minimaal een kanaal van 120 te gebruiken, dit in tegenstelling tot de 100 welke menig installateur aanbeveelt.

Heb het kanaal zelf geïnstalleerd en daar wordt natuurlijk als eerste naar verwezen.

 

Ik realiseer me dat dit vervelende storingen zijn omdat moeilijk te zeggen is wat de oorzaak is. Had dan ook de hoop dat er hier misschien ervaringsdeskundige waren met dit probleem.

 

Heb op Italiaans forums gelezen dat de melding vaker voorkomt en dat er vaak door de installateur gekozen wordt de schakelaar te overbruggen. Ik zie dit niet als een oplossing.

Denk dat de volgende stap wordt de flex te demonteren en eens zien of de kachel wel werkt als deze gewoon op het bestaande kanaal wordt aangesloten.



#12 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 31 May 2017 - 07:41 AM

De onderdruksensor mag nooit worden overbrugt!

Heb je de pelletkachel wel in Nederland gekocht?



#13 superdive

superdive

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 9 Posts:

Geplaatst op: 31 May 2017 - 08:00 AM

Helemaal met je eens! Kachel is niet in NL gekocht. In Nederland worden ze wel verkocht maar onder een andere naam.



#14 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 31 May 2017 - 09:47 AM

tja dan wordt garantie inderdaad een lastige klus.

wat je iig kan doen is even ergens een onderdruk sensor ophalen en deze ertussen zetten, het grote gros draait in Nederland op 80 en 100mm als je maar naar het dak gaat dat is verplicht.



#15 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 08 June 2017 - 06:02 PM

Superdive je geeft aan dat de storing in de werkingsfase komt.

Hoelang is de kachel dan in de werkingsfase en op welk vermogen werkt de kachel 1, 2, 3, 4, of 5.

Is de kachel gekocht in Italië en geeft deze dealer geen oplossing.

In Nederland is de importeur Nordic fire, maar die kan ook weinig doen daar de kachel in het buitenland is gekocht.



#16 superdive

superdive

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 9 Posts:

Geplaatst op: 12 June 2017 - 08:31 AM

Vrijwel direct na dat de kachel in werkingsfase komt geeft deze het alarm. De dealer waar de kachel gekocht is, blijkt geen officiële dealer te zijn volgens Ravelli en bied ook geen zinvolle oplossing.  



#17 Adeo

Adeo

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 105 Posts:

Geplaatst op: 12 June 2017 - 09:59 AM

Dat slangetje aan die onderdruksensor heeft hier ook eens problemen opgeleverd, bleek dat er een heel klein beetje rommel in het slangetje zat wat net voldoende was om de kachel in de storing te laten vallen.

Loshalen bij de sensor en doorblazen richting rookgasafvoer was voldoende.

Dat die onderdruksensor heel gevoelig is moge blijken uit het volgende: Ons huis is voorzien van een WTW installatie (hele luchthuishouding gaat dus via deze installatie , maar in de keuken hebben we een normale wasemkap die zelf de kooklucht rechtstreeks afvoert naar buiten ), in de keuken is de pelletkachel geplaatst met de aanvoer van lucht rechtstreeks vanuit de kruipruimte d.m.v. een slang, als we nu de keukendeur dichtdoen en de wasemkap aanzetten, valt de kachel ook uit.

Zetten we de keukendeur open, dan hebben we geen problemen.



#18 superdive

superdive

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 9 Posts:

Geplaatst op: 12 June 2017 - 10:10 AM

Het slangetje is al eens doorgeblazen en heeft helaas niet geholpen. De gevoeligheid van de sensor heb ik ook al veel over gelezen. Omdat ik met de hand de wind goed voel, heb ik zelf ook sterk het vermoeden dat een andere kap wellicht de oplossing is.



#19 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 12 June 2017 - 11:58 AM

Probeer de toeren van de rookgasventilator is te verhogen?

Als de rookgasventilator gaat draaien dan moet de druksensor een klik geven dwz dat deze contact maakt.

Adeo door het sluiten van de deur en het aanzetten van de wasemkap creëert een onderdruk in de keuken en in  kachel, let er op dat door deze onderdruk geen rook uit de kachel getrokken wordt.



#20 Adeo

Adeo

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 105 Posts:

Geplaatst op: 13 June 2017 - 11:10 AM

Pelletkachelheerenveen, je hebt helemaal gelijk, meteen na de bouw van de woning met WTW is de keuken geplaatst met een wasemkap met eigen afvoer.

Beetje vreemd natuurlijk want de afvoer van die kap had via de WTW moeten lopen.

Aangezien we op de gehele benedenverdieping overal vloerverwarming hebben staat de deur van de keuken naar de hal meestal open en valt de kachel niet in de storing.

Verder hebben we wel op diverse plaatsen koolmonoxide melders geplaatst, veiligheid gaat voorop.



#21 janstreep

janstreep

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 7 Posts:

Geplaatst op: 07 December 2017 - 07:07 PM

Gisteren de kachel gestart met de meteoorkap open en voordien het kanaal geveegd, helaas nog steeds de melding. Het contact met de dealer verloopt moeizaam. Heb ook contact gehad met Ravelli, echter verwijzen zij weer naar de dealer.

 

Wat me inmiddels wel is opgevallen, Ravelli beveelt aan om minimaal een kanaal van 120 te gebruiken, dit in tegenstelling tot de 100 welke menig installateur aanbeveelt.

Heb het kanaal zelf geïnstalleerd en daar wordt natuurlijk als eerste naar verwezen.

 

Ik realiseer me dat dit vervelende storingen zijn omdat moeilijk te zeggen is wat de oorzaak is. Had dan ook de hoop dat er hier misschien ervaringsdeskundige waren met dit probleem.

 

Heb op Italiaans forums gelezen dat de melding vaker voorkomt en dat er vaak door de installateur gekozen wordt de schakelaar te overbruggen. Ik zie dit niet als een oplossing.

Denk dat de volgende stap wordt de flex te demonteren en eens zien of de kachel wel werkt als deze gewoon op het bestaande kanaal wordt aangesloten.

zo jammer een vermogen voor een kachel betalen waar de importeur niet bij wil helpen en alles afschuift ! ik heb er ook een gehad niet langer dan 1 jaar ! een natura 9 rampenplan



#22 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 10 December 2017 - 12:09 PM

Super dive heeft gekozen om de kachel in het buitenland te kopen.
Vervolgens in Nederland proberen om de problemen die hij heeft op te lossen.
Zowel de importeur als bonafide dealers investeren in opleiding, kennis showroom en kachels om de mensen goed advies te geven.
Die gene die denkt dat niet nodig te hebben en via een dozenschuiver (website) komen bij problemen bedrogen uit.
Wij hebben voldoende aan de klanten die ons vertrouwen en die wij de juiste service kunnen bieden dmv de know how en zitten niet te wachten op de doe het zelvers.
Vandaar dat er weinig tot geen reactie komt van de regulier handel.




Hosting en Seo door
scheiding