Ga naar inhoud


Foto

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
20 replies to this topic

#1 roken

roken

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 2 Posts:

Geplaatst op: 15 November 2016 - 10:43 AM

in een gemeente van Limburg heeft iemand met een pelletkachel een stookverbod gekregen. Die veroorzaakt te veel overlast. Astma patiënten zijn extra gevoelig voor fijnstof. Is houtstook wel milieuvriendelijk? Het duurt wel 20 jaar voordat een boom volgroeit is. Kan dit wel gezien worden als hernieuwbare energie? Zie ook Power Point presentatie van drs. T. Jansssen van Mileu Defensie Groningen?

 

https://sites.google...stoken-van-hout

 

Wat denken jullie hiervan?

  • 982b75e0-9e73-47d6-8bf3-344e7a8ba456.png


#2 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 15 November 2016 - 12:14 PM

Hallo,

 

Een pelletkachel die op de juiste manier is aangesloten op een rookkanaal kan geen stookverbod krijgen daar hij niet rookt.

de juiste pellets worden gemaakt door hout wat overblijft uit zagerijen, kijk eens om je heen hoeveel houtproducten er zijn en denk bij dit product dan ook dat als een boom door een lintzaag gaat hij al 15% omzet in zaagsel!

de hoeveelheid fijnstof genaamd ppm is bij het ene systeem wat meer dan de ander maar is over het algemeen erg laag bij de bodemvoeder zelfs maar 6ppm..

als pellets verbranden in een bodemvoeder wordt de as over de rand gedrukt door nieuwe pellets terwijl in de oude manier de pellets in een branderbakje vallen en de asresten uit de branderbak worden gezogen door de trek die er door het branderbakje gaat.

 

bij houtstoken dmv een houtkachel komt de gebruiker tussen het stookgedrag, hierdoor kan er inderdaad minder efficiënt gestookt worden doordat hij teveel brandstof erop gooit of te weinig lucht toevoegt.. een pelletkachel doet dit zelf dmv een computer.

wist je dat er in Brazilië bergen van zaagsel liggen die ze maar in het water duwen om ervan af te komen? als je er pellets van maakt en verstookt is dit minder schadelijk dan het te laten verrotten in water.



#3 roken

roken

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 2 Posts:

Geplaatst op: 15 November 2016 - 04:40 PM

De uitstoot van pelletkachels is getest in het lab toch? Maar hebben ze de emmissies ook getest in de praktijk? Ik had vernomen dat in een gemeente in Zuid-Holland iemand stookt op kattenbakkorrels. Ik vraag me af of dat wel mogelijk is en zo ja, of dat toestel dan niet defect raakt? Want wie controleert de uitstoot op de pelletkachels? Bedrijven worden wel gecontroleert wat hun emmissies zijn? 

 

Houtrook bevat o.a. deze zeer zorgwekkende stoffen?

 

 

carbon monoide – Koolmonoide

   

methane

 

VOCs (C2-C7), volatile organic compounds – Vluchtige organische stoffen of VOS is de verzamelnaam voor een groep van koolwaterstoffen die, zoals de naam al suggereert, makkelijk verdampen

 

aldehyde

 

formaldehyde

 

acrolein

 

propionaldehyde

 

butyl aldehyde

 

acetaldehyde

 

furfural

 

furanen

 

benzeen

 

alkyl

 

tolueen

 

azijnzuur

 

mierenzuur

 

stikstofoiden (NO, NO2)

 

zwaveldioide

 

methylchloride (chloormethaan)

 

naftaleen gesubstitueerd

 

naftalenen

 

zuurstofrijk monoaromatics

 

guaiacol

 

syringol

 

fenol

 

catechol

 

deeltjes organische koolstof

 

zuurstof polycyclische aromatische koolwaterstoffen

 

fluorene

 

fenantreen

 

antraceen

 

methylantraceen

 

fluoranthene

 

pyreen

 

benzo(a)antraceen

 

chryseen

 

benzofluoranthenes

 

benzo(e)pyreen

 

benzo(a)pyreen

 

peryleen

 

ideno (1,2,3 -cd) pyreen

 

benz (ghi) peryleen

 

coroneen

 

dibenzo (a, h) pyreen

 

retene

 

dibenz (a, h) antraceen

 

spoorelementen: Na, Mg, Al, Si, S, Cl, K, Ca, Ti, V,   Cr +, + Mn, Fe, Ni +,
Cu, Zn, Br, Pb +,

 

deeltjesvormige elementaire koolstof onvertakte   alkanen (C24-C30)

 

cyclische di-en triterpenoïden

 

dehydroabiëtinezuur

 

isopimaric zuur

 

lupenone

 

friedelin

 

chloordioinen



#4 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 16 November 2016 - 10:18 AM

stoken op kattenbakkorrels lijkt me niet verstandig, wil je een goede brandstof moet hij gekeurd zijn en dat zijn kattenbakkorrels niet.

De uitstoot van pelletkachels worden inderdaad getest door instantie's zoals bijvoorbeeld KIWA, hierdoor zijn er ook voorschriften zoals de pelletkachel afvoeren naar de nok van de woning om een bepaalde trek te garanderen.
Helaas worden vele pelletkachels via de gevel afgevoerd waardoor deze trek niet behaald wordt en mensen de pelletkachel gaan afstellen... die mensen hebben geen test labatorium en dus wordt de officiele uitstootwaarde niet gehaald.

Vele bedrijven geven aan dat er zijn regelgevingen zijn voor pelletkachels echter stook je op hout dus moet je je ook aan de regelgeving houden van de houtkachel door de gevel is dus ook not done!

 

Zoals ik u zij is een verbranding bij een pelletkachel mits deze juist is aangesloten nauwkeuriger dan bij de houtkachel doordat de hand van de gebruiker ertussen kan komen en bij een pelletkachel de computer dit doet.
wij kennen ook situatie's waarbij mensen een pelletkachel hebben branden en dat mensen zeggen dat ze die ruiken... dit terwijl de houtkachel van een paar straten verderop het juist verspreid.



#5 Gast_Ben_*

Gast_Ben_*
  • Guests

Geplaatst op: 16 November 2016 - 02:11 PM

Wat is uw mening over de brief van het Longfonds?

 

https://www.longfond...ok met logo.pdf

 

En dat zij willen dat de subsidie gestopt wordt op de pelletkachels?

 

Zie verder https://rookoverlast...ntlongfonds.pdf



#6 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 16 November 2016 - 03:01 PM

Laat ik het zo stellen, als pelletkachels op de juiste manier worden aangesloten en de juiste pellets worden gestookt is het probleem overlast er niet.

Als je gaat kijken naar uitstoot zijn er veel meer dingen die de lucht in worden geschoten dan de kleine hoeveelheid die een pelletkachel geeft. (fabrieken,motoren,tankers,de afvalstoffen voor het maken van elektrische auto's)
Pak je dan een bodemvoeder dan is de uitstoot zelfs nog kleiner daar hier de asresten over de rand worden gedrukt en niet uit de branderbak worden gezogen.
Ook wordt de brandstof voorverwarmd en afgefakkelt ipv koude brandstof in de branderpot/vuur gegooid.

hierdoor is de verbranding schoner en is er minder fijnstof, Duitse schoorsteenvegers zijn ook veel enthousiaster van dit systeem.

 

houtrook/overlast is niet fijn dat is één ding wat voorop staat maar uitmonden in gebieden waar het kan en kijken naar verdunningsfactoren zal een hoop overlast voorkomen.

Ik weet dat jullie samen als stichting graag hierover naar buiten willen treden maar heb jullie ooit ook op een ander forum een podium geboden waarna er een hoop (dreigende) talen heen en weer vlogen.

Deze heb ik toen verwijderd.
Ik wil best een apart topic terugzetten maar aub dan wel op normaal niveau met elkaar communiceren



#7 Gast_Robert Lionel_*

Gast_Robert Lionel_*
  • Guests

Geplaatst op: 19 November 2016 - 09:31 PM

Hallo,

 

Een pelletkachel die op de juiste manier is aangesloten op een rookkanaal kan geen stookverbod krijgen daar hij niet rookt.

Een pelletkachel die niet rookt? Dat zou een natuurkundig wonder zijn! Je bedoelt zeker dat je de rook niet ziet en ruikt? Dat kan, bij heel dure installaties, die gewone houtstokers niet kunnen betalen - maar dan stoot je nog steeds veel (ultra)fijnstof uit en dat is nog veel gevaarlijker dan de rook die je wel ziet en ruikt. Hoe je het wendt of keert: houtstook is vervuilender dan kolenstook, puur alleen al omdat er in hout per eenheid veel minder energie zit dan in kolen, dus je meer materiaal zult moeten verbranden en meer materiaal = meer afval en meer vervuiling. Lees de rapporten met de onderzoeken die het aantonen, vóór je iets beweert: zelfs de modernste pelletkachels zijn vervuilender dan kolencentrales.



#8 Gast_gast_*

Gast_gast_*
  • Guests

Geplaatst op: 20 November 2016 - 01:22 AM

kolen vervuilt meest zegt dit rapport.

 

http://depi.de/media...rennstoffen.jpg

 



#9 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 22 November 2016 - 03:31 PM

Lionel,  je ziet inderdaad geen rook maar uistoot blijf je houden ook al gebruik je electra dan is er altijd een uitstoot aan te pas gekomen voor het realiseren van een dergelijk product.
Een pelletkachel is niet vervuilender dan een kolencentrale... snap ook niet hoe je hier bij komt.

wellicht vergis jij je met een snipperhoutketel deze kunnen meer uitstoten als het hout niet droog is.



#10 Gast_De roffelaar_*

Gast_De roffelaar_*
  • Guests

Geplaatst op: 06 December 2016 - 02:27 AM

Geen Rook, nau bij onze buurman wel het is soms compleet grijs van de mist . lijkt mij niet gezond. maar wil er niks aan doen. en nu?

afvoer zit nog lager dan de garage. we delen de oprit namelijk.

 

 



#11 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 06 December 2016 - 10:00 AM

Geachte heer de Roffelaar,

 

Gaat dit om een pelletkachel? zo ja hoe is het rookkanaal gemonteerd? (naar het dak?)



#12 Gast_gast_*

Gast_gast_*
  • Guests

Geplaatst op: 06 December 2016 - 01:19 PM

telkens de buurman afwezig is de afvoer vol glaswol stoppen.

als hij een paar keer thuiskomt in een kamer vol rook zal het wel vlug opgelost zijn.

 



#13 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 06 December 2016 - 01:32 PM

als hij het rookkanaal naar het dak heeft zitten is dit niet mogelijk dat hij rookt of hij moet volledig foutief zijn afgesteld.



#14 Gast_gast_*

Gast_gast_*
  • Guests

Geplaatst op: 06 December 2016 - 08:00 PM

afvoer zit lager dan de garage op een gedeelde oprit.

anders kun je hem niet dicht stoppen als hij de straat uit is. :)

 

 



#15 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 07 December 2016 - 01:50 PM

het punt is dat bijna iedereen de naam gast draagt op dit forum :D  ik houd jullie niet meer uit elkaar :rolleyes:

uitmonden van een pelletkachel altijd boven het dak dan is er geen probleem, anders de gemeente waarschuwen die zal de overlast moeten stoppen omdat het niet volgens bouwbesluit gemonteerd zit.



#16 Gast_Jannet_*

Gast_Jannet_*
  • Guests

Geplaatst op: 25 January 2017 - 08:13 PM

Gemeente doet niks.mijn ramen zitten onder de roet huis stinkt auto zwart.door pelletkachel geveldoorvoer van buren.dit mag volgens gemeente ik lees van alles over bouw besluiten.maar waar vind ik die in verstaanbare taal.

#17 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 25 January 2017 - 09:25 PM

1. Vragen en antwoorden:
Vraag 1 : Mogen pellethaarden en -kachels uitmonden op de gevel?
Antwoord : Nee
Beknopte toelichting : In dit antwoord verwijzen wij naar NEN 2757, artikel 5.1. Daarin is de opmerking toegevoegd dat uitmondingen in gevels zijn toegestaan voor gas gestookte toestellen, met of zonder ventilator (zie uitgebreide toelichting in de bijlage). Er is dus geen positie voor hout gestookte toestellen opgenomen.
Vraag 2 : Aan welke criteria moeten rookgasafvoeren van pellethaarden en –kachels voldoen als deze uitmonden op dakvlakken?
Antwoord : Mits voldaan wordt aan de verdunningsfactor voor hout gestookte toestellen zijn alle in de bijlage getoonde varianten mogelijk.
Beknopte toelichting : Ook hiervoor verwijzen wij naar NEN 2757, hoofdstuk 8, paragraaf 8.4.2. Wij maakten een samenvatting van deze paragraaf met daarin alle mogelijke toepassingsgebieden (zie uitgebreide toelichting in de bijlage).
LET OP: In de berekening voor de verdunningsfactor voor houtgestookte toestellen (dus ook pellethaarden en –kachels) geldt dat bij de berekening van de verdunningsfactor een (forfaitaire) waarde van 15kW voor de belasting dient te worden aangehouden (zie NEN 2757, hoofdstuk 8, paragraaf 8.3). Deze verplichte rekenwaarde maakt het in de meeste van de getoonde gevallen vrijwel onmogelijk om binnen de kaders van de voorschriften te blijven.

 

Bron:

 

2. Mocht u nog twijfelen, let dan op het volgende:
1. Gebruik uw gezonde verstand
a. Zou u een houtkachel laten uitmonden op de gevel? In de gehanteerde uitgangspunten is een pelletkachel namelijk gelijk gesteld aan een houtkachel.
2. Hou rekening met het leefmilieu van uzelf en uw buren (de verdunningsfactor en de erfgrens).
a. Een geveluitmonding dient zich volgens NEN 2757-1 minimaal 2 meter vanaf de erfgrens te bevinden;
b. Waar het Bouwbesluit zich voor de berekening van verdunningsfactoren beperkt tot ventilatie openingen van de eigen woning, wordt in NEN 2757-1 aanbevolen hierin ook rekening te houden met bebouwing “over de perceelgrens”, uw buren dus.
c. In de berekening voor de verdunningsfactor voor hout gestookte toestellen (dus ook pellethaarden en –kachels) geldt dat bij de berekening van de verdunningsfactor een (forfaitaire) waarde van 15kW voor de belasting dient te worden aangehouden (zie NEN 2757, hoofdstuk 8, paragraaf 8.3). Deze verplichte rekenwaarde maakt het in 99% van de getoonde gevallen vrijwel onmogelijk om binnen de kaders van de voorschriften te blijven.
3. De gevel wordt ter plaatse van de uitmonding roetzwart
a. Pelletkachels worden in veel gevallen aangestuurd met een thermostaat, die in- en uitschakelmomenten kent. Ten tijde van de inschakelmomenten komt –ondanks een relatief schone verbranding tijdens gebruik- veel roet vrij.
4. U bent als installateur verantwoordelijk voor een deugdelijke installatie.
a. Een klant mag in uw verantwoordelijkheid als installateur ook rekenen op een verantwoorde toepassing en uitleg van wettelijke regels, ook waar deze soms niet helemaal duidelijk zijn of anders uitgelegd kunnen worden.
5. De haard of kachel moet met een CE-markering op de markt worden geleverd.
a. Het toestel moet daarbij voldoen aan NEN-EN 14785
b. Indien de installatievoorschriften onderdeel uitmaken van de CE-markering, dienen deze
i. In de Nederlandse taal beschikbaar te zijn
ii. Te voldoen aan de Nederlandse wetgeving



#18 Gast_gast_*

Gast_gast_*
  • Guests

Geplaatst op: 26 January 2017 - 01:04 AM

Gemeente doet niks.mijn ramen zitten onder de roet huis stinkt auto zwart.door pelletkachel geveldoorvoer van buren.dit mag volgens gemeente ik lees van alles over bouw besluiten.maar waar vind ik die in verstaanbare taal.

 

buurman heeft misschien vriendjes bij de gemeente.

kontakt nemen met https://www.omgevingsdienst.nl dan maar.



#19 Gast_Willeke_*

Gast_Willeke_*
  • Guests

Geplaatst op: 27 January 2017 - 01:38 PM

mijn buren hadden hetzelfde gedaan maar hebben wel naar ons geluisterd en hem naar het dak toe gemaakt.
wij hebben er nu dan ook helemaal geen last meer van! snap dan ook niet dat ze hem direct zo gedaan hebben.



#20 Gast_Skynet_*

Gast_Skynet_*
  • Guests

Geplaatst op: 27 January 2017 - 09:53 PM

Volgens mij is dat ook de regel dat elke kachel naar het dak de schoorsteen moet! lijkt me bij dit product niet anders toch



#21 Gast_Fenchi_*

Gast_Fenchi_*
  • Guests

Geplaatst op: 28 January 2017 - 05:20 PM

Ik zit te denken om mijn houtkachel te vervangen door een palletkachel. Ik heb bergen droog hout liggen maar de buren mopperen wel eens over de lucht. Raar genoeg staat bij hun het huis blauw van de shag lucht maar dat is anders😳 Een palketkachel is een beste smak geld en dan moet ik ook nog een plek vinden om die zakken neerzet zetten. Ik woon aan het bos in Drenthe en wij krijgen ons hout gratis van(andere buren) dus ja. Heb enorme twijfel.




Hosting en Seo door
scheiding